۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

علیرضا بهشتی در زندان دچار سکته قلبی شد

خبر فوري و اختصاصي:
شبکه جنبش راه سبز (جرس): سيد علیرضا حسيني بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی امروز سی ام دیماه در زندان اوین دچار سکته قلبی شد.

به گزارش خبرنگار جرس، وی در روزهای گذشته، در حالی که به دلیل شرایط نامساعد زندان در فصل زمستان، مبتلا به سرما خوردگی شدید شده بود برای انجام بازپرسی از زندان اوین به شعبه امنیت دادگاه انقلاب تهران منتقل شد و به گفته شاهدان عینی در حالی که پیژامه زندان و دمپایی پلاستیکی برپا داشت و محاسن اش بلند و آشفته بود ، دقایقی طولانی در انتظاربازپرسی به سر برد.
علیرضا بهشتی (فرزند شهید آیت الله بهشتی از بنیانگزاران جمهوری اسلامی)، سه هفته پیش در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شد و در تمام این مدت، از همه حقوق قانونی خود محروم بود و حتی موفق به ملاقات با وکیل و خانواده اش نشد.


خبرنگار جرس موفق به کسب اخبار بیشتری در خصوص روند رسیدگی به عارضه قلبی دکتر علیرضا بهشتی نشده است. اما در تماسی که بهشتی با خانواده خود داشته از رفع عارضه و بهبودی نسبی خود خبر داده است. گفتنی است این اولین تماس بهشتی با خانواده خود پس از یک هفته است.


از سوی دیگر دختر پنج ساله علیرضا بهشتی نیز از زمان دستگیری پدر گوشه گیر و منزوی شده است و به گفته خانواده بهشتی او در این مدت کمتر با کسی سخن می گوید.
راه سبز

مدارس شاهد از ابتدا تا واقعیت !

در سیستم آموزشی ایران به نظر می رسد که بخش خصوصی نتوانسته است تا حدود زیادی موفق باشد ، به عبارت دیگر بر خلاف سیستم آموزش عالی که توانسته است در این بخش فعال باشد اما متاسفانه در آموزش و پرورش این فرمول پاسخی نداده است .




ما در این جا قصد پرداختن به چرایی این پرسش را نداریم ، اما موضوع اصلی سخن ما جایی است که در همین سیستم دولتی مکانی که برای استفاده بخش ویژه ای از جامعه و در یک شرایط خاص پیش بینی شده است و اکنون مورد استفاده و توجه مقامات بالای نظام قرار گرفته است !

مدارس شاهد !


این خبر را بخوانید :


« مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس:


مسئولان رده بالاي كشور به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس شاهد علاقه‌مند هستند

خبرگزاري فارس: مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولان رده بالاي كشور علاقه‌مند هستند كه فرزندانشان در مدارس شاهد درس بخوانند.



مريم خليلوند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: تعداد مدارس شاهد در كشور محدود است و به همين دليل ثبت‌نام در اين مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش اولويت‌بندي شده است.

* همه فرزندان فرهنگي نمي‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام شوند

وي اضافه كرد: فرزندان ايثارگران در اولويت ثبت‌نام در مدارس شاهد قرار دارند و فرزندان فرهنگيان با درجه ايثارگري كمتر در اولويت بعدي قرار دارند.



خليلوند با بيان اينكه مدارس شاهد متعلق به فرزندان ايثارگران است، افزود: با توجه به اين مسئله همه فرهنگيان نمي‌توانند فرزندان خود را در مدارس شاهد ثبت‌نام كنند بلكه افرادي مي‌توانند از اين امتياز بهره‌مند شوند كه نشاني از ايثارگري داشته باشند.



وي افزود: دانش‌آموزاني كه والدين جانباز 50 درصد به بالا دارند به طور قطع در مدارس شاهد ثبت‌نام مي‌شوند و مابقي ظرفيت اين مدارس تحت عنوان دانش‌آموزان غير شاهد به ترتيب درجه جانبازي و ايثارگري خواهد بود.



مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: 75 درصد جامعه آماري مدارس شاهد متعلق به فرزندان شاهد است و 25 درصد مابقي ظرفيت متعلق به دانش‌آموزان حافظ كل قرآن كريم و دانش‌آموزان فرهنگيان با سابقه جانبازي است.

*بسيجي بودن دانش‌آموزان در ثبت‌نام مدارس شاهد امتيازي ندارد

وي اضافه كرد: اكثر دانش‌آموزان مدارس شاهد بسيجي هستند اما بسيجي‌بودن براي ثبت‌نام مدارس شاهد امتيازي تلقي نمي‌شود.



خليلوند ادامه داد: دانش‌آموزان مدارس شاهد بيشتر از ساير مدارس نسبت به عضويت در بسيج علاقه‌ نشان مي‌دهند و فعاليت‌هاي بسيج دانش‌آموزي در اين مدارس پررنگ‌تر از ساير مدارس است.

* مدارس شاهد الگوي اخلاقي و تربيتي ساير مدارس هستند

وي افزود: به دليل محدوديت مدارس شاهد، آموزش و پرورش نمي‌تواند به همه اقشار جامعه در اين خصوص خدمت‌رساني كند.



مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: از ديگر اولويت فعاليت‌هاي اين معاونت مي‌توان به تجليل و تكريم از خانواده‌هاي ايثارگران در مناسبت‌هاي مختلف و ديدار با خانواده‌هاي معظم شهدا توسط مقام عالي وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد.



خليلوند اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نيز به تناسب نيروي انساني خود سالانه بيش از چند هزار ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران را برگزار مي‌كند.

انتهاي پيام/ر

88/10/19

از نظر مرکز آمار ایران مدرسه شاهد این گونه تعریف شده است :

« مدرسه‌اي است كه براساس فرمان مورخ 6/1/1365 حضرت امام خميني (ره) و اساسنامه طرح شاهد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور ارايه خدمات به فرزندان شاهد، آزادگان، جانبازان بالاي 50% و ايثارگران تاسيس و مطابق دستورالعمل‌هاي مصوب طرح شاهد و با رعايت مقررات عمومي وزارت آموزش و پرورش فعاليت مي‌نمايد

در فصل اول ماده 1 " اساسنامه طرح شاهد " چنین آمده است :

« ‌فصل اول:

‌ماده 1 - هدف: تربيت، آموزش و رشد همه جانبه فرزندان شاهد و برطرف ساختن موانع و معضلات سر راه اين مهم با بسيج همه امكانات رسمي‌كشور و تشويق سرمايه‌ها و امكانات مردمي جهت فراهم آوردن شرايط مطلوب اسلامي در جهت شكوفايي فرهنگي و الگو ساختن اين يادگاران عزيز‌آن "‌تبار خونبار" به منظور آن كه رسالت بزرگ پدران بزرگوار خود را به دوش كشند و در راه تهذيب و تحصيل خود با الهام از روح پر فتوح سربازان امام‌زمان (‌ارواحنا فداه) تلاش وافر نمايند و با كسب دانش و معنويت اسلامي امور جامعه خويش را به دست گيرند.

حال سوال این است که دلیل این علاقه چیست ؟


آیا مسئولان رده بالا و مقامات به واقع در محدوده این تعریف قرار می گیرند ؟

جالب این است که بر خلاف اساسنامه طرح شاهد ، میزان جانبازی اولیاء خانواده ( در تعریف خاص ) را از 70 درصد به 50 درصد تقلیل داده اند !

در ماده 2 اساسنامه چنین آمده است :

« در اين اساسنامه به فرزندان عزير شهدا و مفقودين و اسراء به اختصار فرزندان شاهد اطلاق خواهد شد ».

این در حالی است که مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش این قید و تعریف را در حد واژه ایثارگری تقلیل داده است " افرادي مي‌توانند از اين امتياز بهره‌مند شوند كه نشاني از ايثارگري داشته باشند."



و ناگزیردر سوی دیگر ، واژه ایثارگری می تواند دایره ای در حد و اندازه درک برخی از قانون گزاران نیز داشته باشد و بسیاری از مسئولان در رده ایثارگران قرار بگیرند !



حال این سوال اساسی مطرح است که اگر از نظر اساسنامه اولیه ، این مدارس با شرایط اولیه تعریف شده از نظر جمعیت به حد استانداردنمی رسد دیگری نیازی نیست که واژه شاهد براین مدارس اطلاق شود تا دست آخر سیستم بودجه بندی و تعیین اعتبار نیز بر اساس واقعیت و عدالت شکل بگیرد !



مسئولان به جای سبقت از یکدیگر برای ثبت نام در این مدارس بهتر است که " عدالت آموزشی " و " تعیین فرصت های برابر آموزشی برای همگان" را مطابق قانون اساسی سرلوحه کار خویش قرار دهند .



از نظر ما استفاده بسیاری از مسئولان و مقامات از امکانات مدارس شاهد نوعی " رانت خواری " است و بهتر آن که فرزندان این مقامات برای مواجهه با واقعیات جامعه و لمس شرایط در مدارس عادی درس بخوانند و یا لااقل به مدعیات خود در برابر اصل 44 قانون اساسی عمل نمایند ...

سخن معلم

صدور حکم بازنشستگی ۱۲ استاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی

شبکه جنبش راه سبز( جرس): دور جدیدی از حذف استادان دانشگاه علامه با بازنشستگی اجباری اساتید آغاز شد. یک مقام‌ آگاه در دانشگاه علامه طباطبایی، گزارش‌ها درباره بازنشستگی گروهی از اساتید دانشکده اقتصاد این دانشگاه را تائید کرد.



این مقام که نام وی اعلام نشده، امروز چهارشنبه به خبرگزاری ایلنا گفته که احکام بازنشستگی ۱۲ استاد برجسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی صادر شده است.
به گزارش روزنامه اعتماد. بر این اساس دیروز حمیدرضا برادران شركا معاون رئیس جمهور سابق كشور، محمد ستاری فر رئیس سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دكتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه به تازگی بازنشسته شده اند.
گفتنی است به جز ستاری فر مابقی این استادان به جز بازنشستگی ممنوع التدریس نیز شده اند. همچنین بنا بر اخبار واصله حقوق دكتر طائی و دكتر شریف آزاده رئیس گروه كشاورزی دانشگاه علامه نیز قطع شده است. در این میان تنها «علی عرب مازار» معاون كمیته برنامه ریزی ستاد میرحسین موسوی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه بازداشت شده است و مابقی استادان با بازنشستگی روبه رو شده اند.
در خبری دیگر «گروه توسعه» دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه نیز دیروز رسماً منحل شد. حکم بازنشستگی برخی از این اساتید، در تابستان امسال صادر شده و حکم گروه دیگری از این استاد به تازگی صادر شده است. طرح بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها در شرایطی ادامه دارد که روز گذشته محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد از حضور اساتید «غیرمتعهد» در دانشگاه‌ها انتقاد کرده است.
راه سبز

رئیس مجلس : کشور را نمی توان با تخیلات اداره کرد

دولت نتوانسته است تورم را كنترل كند

شبکه جنبش راه سبز (جرس): رئيس مجلس تاكيد كرد:.كشور بايد با واقع‌بيني و در چارچوب‌هاي قانون اساسي اداره ‌شود نه با تخيلات افراطي كه هدفي خاص را دنبال مي‌كنند.
به گزارش ايلنا، علي لاريجاني كه به استان مركزي سفر كرده است در جلسه شوراي اداري اين استان گفت: اگر فضاي كشور آشفته شود سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي هيچ‌گاه در اقتصاد كشور صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: بعضي خواهان آن هستند كه موارد خرد را برجسته كنند و كشور را در دالاني از تشتت سياسي قرار دهند كه اين امر باعث فرار سرمايه و عدم توسعه اقتصادي كشور مي‌شود.

او حوادث پس از انتخابات را نشانه تضعيف جايگاه منافع ملي و امنيت ملي ذكر كرد و گفت: جايگاه ايران در منطقه و تاثيرگذاري و نفوذي كه طي 30 سال گذشته كشورمان در منطقه ايجاد كرده بود حيرت‌آور و سمبل يك كشور صاحب دموكراسي با محوريت اسلامي بود كه اين حوادث جايگاه كشور را به لحاظ منافع ملي و امنيت ملي متزلزل كرد و باعث وسوسه دشمنان انقلاب شد.

به گفته لاريجاني شاخص نرخ تورم در برنامه چهارم توسعه 9/9 درصد پيش‌بيني شده بود كه در ارزيابي عملكرد اين برنامه از سوي ديوان محاسبات در حال حاضر نرخ تورم 5/15 درصد است كه اين نشان مي‌دهد دولت نتوانسته است تورم را كنترل كند.

وي همچنين از افزايش رشد نقدينگي 33 درصدي براساس شاخص‌هاي ديوان محاسبات در پي چهار سال گذشته خبر داد و گفت: اين در حالي بود كه رشد نقدينگي در برنامه چهارم 20 درصد پيش‌بيني شده بود و همين امر يكي از دلايل عمده افزايش تورم در كشور طي چهار سال گذشته بوده است. رئيس قوه مقننه به رشد سرمايه‌گذاري و رشد توليد ناخالص داخلي و سرانه داخلي نيز اشاره كرد و تاكيد كرد: اين شاخص‌ها نيز در مقايسه با برنامه چهارم هيچگونه رشدي نيافته‌اند.

وي ادامه داد: رشد سرمايه‌گذاري را در برنامه چهارم 2/12 درصد و رشد توليد ناخالص داخلي 8 درصد و رشد توليد ناخالص سرانه 6/6 درصد در برنامه چهارم اعلام شده بود كه اين ارقام به ترتيب 8/4 درصد 25/6 درصد و 3/4 درصد عملكرد مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند و نسبت به برنامه پايين‌تر از ميزان ارقام اعلام شده است و اين موضوع نشان مي‌دهد كه شاخص‌هاي اصلي كشور با رشد سرمايه فاصله زيادي دارد و برنامه چهارم بايد كالبدشكافي شود تا بتوانيم برنامه پنجم را بدون كمترين نقصي و اشكالي تدوين و به تصويب برسانيم.

لاريجاني تاكيد كرد: عملكرد ضعيف دولت در اجراي برنامه چهارم نشان از عدم نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور در فضاي توهمي آن حكايت مي‌كند.

وي به انضباط كاري در اصل 44 تاكيد كرد و گفت: اجراي برنامه چهارم به خوبي اين موضوع را به ما نشان داد كه بدون انضباط و تك‌عملياتي كردن شاخص‌هاي واقعي به دست نمي‌آيند.
راه سبز

وزارت ارشاد به ۱۵ روزنامه تذکر داد!

روزنامه های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان، جهان اقتصاد، اطلاعات، اعتماد، اسرار، جهان صنعت، مردم سالاری، آرمان روابط عمومی، جمهوری، پول، فرهيختگان و آفرينش در اقدامی کم سابقه از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد تذکر دريافت کردند.


به گزارش خبرگزاری مهر و بر اساس خبر ارسالی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ، روزنامه های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان و جهان اقتصاد به دليل چاپ پاسخ علی مطهری به آقای رحيم مشائی در شماره ۲۸ دی ماه اين روزنامه ها که حاوی تعريض و توهين هايی نسبت به رياست جمهور است به استناد بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات که پخش شايعات و مطالب خلاف واقع و يا تحريف مطالب ديگران را ممنوع می شمارد و نيز مغايرت با بند (ج) از ماده ۲ قانون مطبوعات که تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب و تفرقه انگيز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه مقابل يکديگر را رسالت مطبوعات معرفی می کند، تذکر دريافت کردند.


در اين مطالب همچنين تصويری غيرواقعی از شرايط کشور ارائه شده که مغاير با رسالت مطبوعات مندرج در ماده ۲ قانون مطبوعات است.

بر اساس اين گزارش ، علاوه بر اين، روزنامه های بهار، تهران امروز، آرمان روابط عمومی، جمهوری، اسرار، اعتماد، جهان صنعت، جهان اقتصاد، پول، آفرينش و روزان به دليل چاپ مطالبی به نقل از حسن روحانی در شماره های مورخ ۲۹ دی ماه که به طور تلويحی فضای کشور را امنيتی و فاقد آزادی بيان توصيف کرده و همچنين در اين مطالب تصويری غير واقعی از شرايط اقتصادی کشور ارائه و آماری فاقد پايه کارشناسی عرضه شده است با توجه به بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و به خاطر مغايرت با تبصره ماده ۳ قانون مطبوعات تذکر گرفتند.

ضمنا علاوه بر موارد فوق الذکر، روزنامه های توسعه و جهان اقتصاد به دليل چاپ مطلبی تحت عنوان :"بهتر است آقای مشايی وارد معقولات نشوند" که در قسمتی از اين مطلب آمده است: "اين يک امر بديهی است که رئيس جمهور محترم با مناظره های انتخاباتی خود خصوصا مناظره با آقای موسوی زمينه اين فتنه را فراهم کرد و عدالت حکم می کند علاوه بر عذرخواهی سران معترضان از مردم ايشان نيز از مردم عذرخواهی نمايد..." طبق تبصره های ۴ و ۷ ماده ۹ قانون مطبوعات که مدير مسئول، مسئول مندرجات نشريه می باشد و همچنين در مطالب غير واقعی که به رياست جمهوری نسبت داده شده است مستند به بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی تذکر دريافت کردند.
گویا نیوز
همچنين روزنامه های اطلاعات، اعتماد، اسرار، توسعه، جهان صنعت، روزان، مردم سالاری و بهار به دليل انتشار مطلبی در شماره مورخ ۳۰ دی ماه خود به نقل از سيد محمد خاتمی که در آن شرايط کشور بحرانی توصيف و تلويحا هواداران دولت متهم به وحدت شکنی شده اند به استناد بند ۱۱ ماده ۶ و تبصره ماده ۳ قانون مطبوعات تذکر گرفتند. تبصره ماده ۳ اشعار می دارد: انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهيز از توهين، تحقير و تخريب می باشد.

پخش مناظره هاي سياسي تلويزيون؛ يك گام به پيش دو گام به پس

سپهر سعادت

شبكه جنبش راه سبز(جرس):خوشبيني ها به سياست جديد تلويزيون جمهوري اسلامي در پخش مناظره هاي سياسي دوام چنداني نداشت.مسئولان برنامه تلويزيوني "رو به فردا" در يك عقب نشيني آشكار اعلام كردند كه از اين پس اين برنامه را فقط در روزهاي پنجشنبه روي آنتن خواهند برد.
آنها قرار بود مناظره هاي سياسي را به مدت سه روز در هفته اجرا كنند اما پس از اظهارات "مصطفي كواكبيان" و "جواد اطاعت" به نمايندگي از جناح اصلاح طلب در اين برنامه،فشار محافظه كاران بالا گرفت و اينك "وحید یامین پور" مجري مناظره ها،دليل كاهش پخش اين برنامه را طاقت فرسا بودن كارهاي پيش تهيه آن عنوان كرده است.
عقب نشيني تلويزيون دولتي ايران از بازتاب دادن صداي منتقدان اتفافي غير منتظره نبود.اصلاح طلبان هيچ گاه فرصت كافي و برابر براي انتقال پيام هاي خود از دريچه صدا و سيما نداشته اند، اما در معدود زمانهايي كه سخنانشان شنيده شده پژواكي وسيع ميان افكار عمومي يافته است.در مناظره هاي برنامه رو به فردا نيز هر چند تلويزيون جمهوري اسلامي با جانبداري آشكار از جناح حامي حكومت نمايندگان اصلي اين جريان را مقابل چهره هاي كمتر مطرح جناح اصلاح طلب قرار داده است اما تاثير سخنان همين چهره هاي كمتر مطرح نيز بسياري را به ياد اين ضرب المثل قديمي انداخته كه "شتر خوابیده شم بلندتر از ... ایستاده است"!
و سرانجام؛پذيرش بحران
ايده برگزاري مناظره هاي تلويزيوني با هدف ريشه يابي اعتراض هاي انتخابات رياست جمهوري نخستين بار به صورت علني از سوي آيت الله هاشمي رفسنجاني رييس مجلس خبرگان رهبري مطرح شد.او اين پيشنهاد را در خطبه هاي نماز جمعه بيان كرد و توسط هزاران نمازگزار حامي جنبش سبز تشويق شد.هاشمي پس از ابراز اين سخنان امكان حضور دوباره در تريبون نمازجمعه را پيدا نكرد چرا كه تصميم گيران اصلي جمهوري اسلامي با برقراري هرگونه ديالوگ در آن زمان مخالف بودند. براي ماه هاي متمادي حكومت منكر وجود هر گونه بحراني در كشور بود و آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي نيز در ماه هاي اخير بارها خواهان آن شده بود كه بحث انتخابات يك موضوع پايان يافته تلقي شود.با اين حال برخي رفتارهاي حكومت در هفته هاي اخير نشان از پذيرش بحران توسط آنان دارد.
مناظره به مثابه سوپاپ اطمينان

برگزاري مناظره هاي تلويزيوني را مي توان اصلي ترين جلوه پذيرش بحران توسط حكومت دانست.درباره اين كه چرا مقام هاي عالي رتبه نظام جمهوري اسلامي حاضر به گفت وگويي هرچند حداقلي با مخالفان شده اند تحليل هاي متفاوتي منتشر شده است.برخي از ناظران مي گويند كه تجمع ده ها هزار نفري هواداران جنبش سبز در روز عاشورا به حكومت ثابت كرد كه حتي با كاربرد خشونت عريان قادر به خانه نشين كردن معترضان نخواهد بود.اين راهپيمايي گرچه به خشن ترين شيوه ها توسط پليس سركوب شد اما به شكاف درون نيروهاي حامي حكومت نيز دامن زد.بيانيه هفدهم "ميرحسين موسوي" در پيامد حوادث عاشورا كه حاوي راهكارهايي براي خروج حكومت از بحران بود نيز اين شكاف را عميق تر كرد.محافظه كاران ميانه رويي مانند "محسن رضايي" دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهان توجه حكومت به مطالبات مطرح در بيانيه موسوي شدند و از مقام هاي عالي رتبه خواستند كه به صداي معترضان گوش فرا دهند.
پيشنهادها و توصيه هايي از اين دست در ابتدا با حملات لفظي شديدي از سوي تندروهاي حامي حكومت روبرو شد اما زماني كه كارناوال سازماندهي شده طرفداران آقای خامنه اي در روز نهم دي به خيابان ها آمدند استراتژيست هاي اين جناح با نمايشي از اعتماد به نفس فرصت را براي شنيدن صداي مخالفان هرچند به صورت حداقلي فراهم ديدند.

مقام هاي حكومتي مدعي اند كه در روز نهم دي قدرت خود را به رخ مخالفان كشيده اند و اكنون مي توانند از موضع قدرت روبروي نمايندگان جناح معترض بنشينند.با اين حال مخالفان، اعتماد به نفس دولت را كاذب و پوشالي مي دانند و مناظره هاي كنوني تلويزيون را نيز يادآور فعاليت هاي احزاب دولت ساخته رژيم پهلوي مانند "ايران نوين" و "مردم" ارزيابي مي كنند كه در بحبوحه حركت هاي اعتراضي مردم با طرح انتقادهاي نه چندان جدي از رژيم به فكر ايجاد سوپاپ اطميناني براي حفظ وضع موجود بودند.
در جستجوي اعتماد از دست رفته

سوپاپ اطميناني كه جمهوري اسلامي در قالب پخش مناظره هاي تلويزيوني ايجاد كرده حاوي ايرادهاي ساختاري است.

مجري اين مناظره ها يعني "وحيد يامين پور" فارغ از التحصيل دانشگاه امام صادق و نويسنده يكي از تندرو ترين پايگاه اينترتني حامي حكومت (رجانيوز) است. جانبداري هاي او در حمايت از ميهمانان حامي حكومت چنان صريح و آشكار است كه مخاطبان عادي نيز به راحتي بدان پي مي برند.
اختلاف سطح ميهماناني كه به مناظره نيز دعوت مي شوند نيز در نوع خود قابل توجه است.متوليان اين برنامه ژنرال هاي جناح محافظه كار يعني كساني مانند"حسين شريعتمداري"،"مهدي كلهر"،"وحيد جليلي"و ...را روبروي چهره هايي از اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان متوسط قرار داده و مناظره اي با سطوح نامتوازن را به اجرا گذاشته اند.اما همین چند مناظره پحش شده حکایت از برتری اصلاح طلبان متوسط بر ژنرالهای محافظه کار دارد. مردم می گویند اگر چهره های اصلی اصلاح طلب امکان مناظره می یافتند چه می شد؟ بی خود نیست آکه آنها را زندان کرده اند و با شاگردانشان مناظره گذاشته اند

ميان برنامه هايي هم كه لابلاي اظهارات ميهمانان مناظره ها تا اين مدت پخش شده سوگيري هاي حكومتي شديدي داشته است.استفاده پياپي از اظهارات آقای خامنه اي درباره بصيرت نخبگان روي تصاويري از سريال امام علي كه در آن معاويه و عمروعاص مشغول توطئه عليه حكومت هستند حاوي اين پيام آشكار است كه از نگاه صدا و سيما مخالفان آقای خامنه اي فتنه گراني توطئه انديش هستند.
مشخص نيست كه رويه مناظره ها در هتفه هاي آينده تا چه حد متفاوت از گذشته خواهد بود.مجري اين برنامه گفته كه در دور جديد آيتم هاي جديدي مانند مصاحبه هاي مردمي و خلاصه اي از مهم ترين اخبار هفته به برنامه اضافه خواهد شد. ناظران معتقدند كه هدف از گنجاندن آيتم هاي جديد كم كردن زمان ابراز نظر براي مخالفان دولت و امكان تقطيع سخنان آنان از طريق پخش اين ميان برنامه هاست.در اين حال ليستي از ميهمانان هفته هاي آينده مناظره هاي تلويزيوني توسط برخي پايگاه هاي حامي حكومت اعلام شده كه نشان مي دهد رويه گذشته مسولان تلويزيون در دعوت از چهره هاي شاخص محافظه كار و چهره هاي كمتر شناخته شده از جناح اصلاح طلب همچنان برقرار است.اصلاح طلبان مي گويند تا زماني كه رهبران جنبش سبز امكان حضور در رسانه ملي و سخن گفتن رودر رو با مردم را پيدا نكنند شركت افراد رده پايين مخالف دولت نمي تواند اعتماد از بين رفته ميليونها ايراني را نسبت به حكومت بازسازي كند.
راه سبز

۴۷میلیون ایرانی زیر خط فقر!

در حالی که بانک مرکزی خط فقر خانوار را ۷۸۰ هزار تومان برآورد کرده‌، مرکز آمار ۴۷ میلیون نفر را در قالب خانوار ۶نفره دارای درآمد کمتر از ۷۸۰ هزار تومان اعلام کرد.

سیاست هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ حسنی که نداشته باشد، حداقل دولت را از وضعیت درآمدی جامعه مطلع می‌کند.
مطابق تازه‌ترین اعلام مرکز آمار ایران، ۴۷ میلیون ایرانی به طور سرانه روزانه کمتر از ۴ هزار و ۳۰۰ تومان درآمد دارند. این رقم نتیجه تازه ترین اظهارات رییس مرکز آمار ایران است که گفته است:” درآمد خانواده شش نفری در خوشه یک، کمتر از ۴۷۳ هزار تومان است. خانوار شش نفره ای که درآمدش بین ۴۷۳ هزار تومان تا ۷۸۸ هزار تومان است در خوشه دو قرار می گیرد. در خوشه نخست حدود ۳۰ میلیون نفر قرار دارند. در خوشه دوم هم ۱۷ میلیون و ششصد هزار نفر قرار دارند.”

اعلام این آمار در شرایطی است که بانک مرکزی ایران در سال ۸۵ و در آخرین آمار اعلامی در خصوص خط فقر، خط فقر مطلق یک خانوار ۴ نفره شهری را در ماه حدود ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد. اگر تازه ترین خط فقر برآورد شده از سوی کارشناسان مستقل مبنی بر ۷۸۰ هزار تومان برای خانورهای ۵ نفره در سال ۸۷ را کنار بگذاریم(که از سوی بانک مرکزی تایید ضمنی شده است) باز هم اعلام مرکز آمار اعتراف تکان دهنده ای است به رشد جمعیت فقرا در جامعه ایران.
چرا که خانوار ۶نفره با درآمد ماهیانه ۷۸۸ هزار تومان به معنای درآمد ماهیانه ۱۳۰ هزار تومان برای هر فرد است. این درآمد برای خانوار ۴ نفره معادل ۵۲۰ هزار تومان در ماه خواهد شد.
حال اگر نرخ تورم ۱۸٫۴درصدی سال ۸۶ و نرخ تورم ۲۵٫۴درصدی سال ۸۷ را در محاسبات افزایش هزینه خانوارهای فقیر وارد کنیم، بدون تردید خط فقر مطلق خانوار ۴ نفره که بانک مرکزی در سال ۸۵ حدود ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود در سال ۸۸ به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و در حالت ارتباط یک به یک نرخ تورم و خط فقر مطلق به بیش از ۵۱۱ هزار تومان رسیده است.

بدین ترتیب با یک شوک تورمی نه چندان شتابان و در حدود ۱۰ درصد در اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، تمام شهری های عضو خوشه یک و دو به جمع فقرا خواهند پیوست و دامنه خط فقر مطلق حتی بخشی از حاضران در خوشه سوم را هم بی نصیب نخواهد گذاشت.
این بدان معناست که در بدبینانه ترین ترین حالت (برآوردهای کارشناسان مستقل) حتی در حال حاضر نیز بخشی از خانوارهای شهری موجود در خوشه سومی که مرکز آمار ایران برآورد کرده نیز زیر خط فقر(حدود ۷۸۰ هزار تومان برای خانوار ۵ نفره در سال ۸۷) زندگی می کنند.
مطابق ادعای رییس مرکز آمار ایران، دو سوم شرکت کنندگان(۶۱ میلیون ۱۰۷ هزار نفر) در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار را شهری ها تشکیل می دهند. با این حال اگر فرض کنیم که تمام روستاییان شرکت کننده(۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر) در این طرح بیش از ۱۳۰ هزار تومان در روز درآمد ندارند، آن گاه حدود ۲۷ میلیون شهری در خوشه و اول و دوم قرار می گیرند.

بدین ترتیب اگر فرض کنیم ۱۲ میلیون نفر شرکت نکرده در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در خوشه های بالای درآمدی قرار گیرند، همچنین با فرض این که روستاییان کم جمعیت تر همه در خوشه اول باشند تا شهر نشینان پرتعداد تر همه خوشه درآمدی بالاتر را پر کرده باشند تا جمعیت فقرا کمتر شود، به طور قطع بیش از ۱۰ میلیون ایرانی شهرنشین حاضر در خوشه اول(درآمد ماهیانه کمتر از ۴۷۳ هزارتومان برای خانوار ۶ نفره) زیر خط فقر مطلق قرار دارند. همچنین شهری های حاضر در خوشه دوم نیز که در بعد ۶ نفره کمتر از ۷۵۰ هزارتومان( بر مبنای خط فقر مطلق ۵۰۰ هزار تومان برای خانوار ۴ نفره) درآمد دارند زیر خط فقر مطلق هستند.
پس چندان بیراه نیست که جمعیت فقرای کشور را با فرض فقیر نبودن روستاییان، تنها در قالب شهری ها، در حال نزدیک شدن به ۲۷ میلیون نفر است و در واقع بینانه ترین حالت کمتر از ۲۰ میلیون نفر نیست.
البته آخرین گزارش رسمی دولت نشان می دهد که خط فقرمطلق خانوار ۵ نفره روستایی در سال ۸۴ ماهیانه ۱۱۳ هزار تومان بوده که در حال حاضر با تعدیل این رقم با رنخ تورم سال های اخیر خط فقر مطلق روستایی نباید از ۲۰۰ هزار تومان فراتر رفته باشد. بر این اساس مجموع فقرای روستایی در خوشه اول درآمدی قرار می گیرند.
اما آن چه که واضح است، جمعیت فقرا در ایران از ۱۴ میلیون نفری که بانک مرکزی برای سال ۸۶ اعلام کرده بود، فراتر رفته است و این سوال جدی از مرکزآمار ایران و بانک مرکزی وجود دارد که چگونه در شرایط حاضر مدعی کاهش مستمر ضریب جینی در چهار سال گذشته هستند؟

كانون صنفي معلمان ايران
بدین ترتیب درآمد روزانه حدود ۳۰ میلیون نفر کمتر از ۲ هزارو ۶۰۰ تومان است و درآمد روزانه ۱۷ میلیون نفر دیگر روزانه کمتر از ۴ هزارو ۳۰۰ تومان است. می توان این گونه نتیجه گرفت که ۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی روزانه کمتر از ۴ هزارو ۳۰۰ تومان درآمد دارند . در این میان ۱۷ میلیون نفر حداکثر حق هزینه کرد ۲هزار و ۶۰۰ تومان را دارند.

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

روزگار غریبی است.


در اين چند ماهه كه از دوستان دور افتاده است وشب ها و روزها،شايد تنها با خويش مي انديشد،چند باري شده است كه اجازه ي تماسي بيابد و خبري از يكي از بچه ها بگيرد. تماس هايش كوتاه است، دو و شايد سه دقيقه، اما با صداي گرمش، حال همه را كه مي پرسد، به شتاب- آنچنان كه گويي، نبايد فراموشش شود- از گام هاي استوار دوستان خبر مي گيرد. وقتي هم كه از حالش مي پرسي،شكري مي گويد و اين نيز بگذردي. گفته بودم، به سرشت خويش انسان سرسختي است.



اين تماس واپسينش اما،گويي از جنس ديگري بود و روزگار دگري را گزارش مي داد. صدايش سخت گرفته بود و آهسته سخن مي گفت. از شور و شادابي هميشگي اش، نشاني نبود. از بهداري زندان برمي گشت،با دستان خالي اما، و بي هيچ دارويي . يعني دكتر، بيمارش ندانسته بود! مي گفت حتي كمي مسخره ام كرده اند و خنديده اند كه تمارض مي كني. مي گفت،فروشگاه مدت هاست كه ميوه نمي آورد و بدن هايمان كمبود شديد ويتامين دارد؛ به هنگام بيماري هم،داروي درست و به اندازه اي نمي دهند. مي گفت،بهداشت هم، وضع اش ناجور است و آزاردهنده. بر اين ها اگر بلاتكليفي پرونده ها افزوده شود،ناگفته پيداست كه چه حالي است و چه روزگاري. چند روز پيش، رسول بداقي،آموزگار دربند و عضو هيآت مديره كانون صنفي معلمان، از زندان زنگ زده بود تا درد دل هايش را همگي بشنوند.

مهدی بهلولی،عضو کانون صنفی معلمان

فرهنگیان بازنشسته می توانند هفته ای هشت ساعت حق التدریس داشته باشند

وزیر آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه جدید حق التدریس معلمان خبر داد و افزود:بر اساس این بخشنامه نخستین بار فرهنگیان بازنشسته می توانند هفته ای هشت ساعت حق التدریس داشته باشند.


حمید رضا حاجی بابایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس این بخشنامه که مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری است مبلغ حق التدریس این معلمان معادل معلمان رسمی شاغل ساعتی40 هزار ریال خواهد بود.

وی یاداور شد: با اجرای این بخشنامه معلمان بازنشسته با32 ساعت تدریس در ماه 128هزار تومان علاوه بر حقوق بازنشستگی خود دریافت خواهند کرد.

حاجی بابایی یادآور شد: همچنین بر اساس این بخشنامه و پس از ابلاغ آن به استان ها حقوق معلمان حق التدریس نیز افزایش می یابد.

وی افزود: بر این اساس ساعتی 2400 تومان برای معلمان دیپلم، 2800 تومان برای معلمان فوق دیپلم،3200 تومان برای معلمان با مدرک کارشناسی، ساعتی 3600 تومان برای معلمان با مدرک کارشناسی ارشد و 4100 تومان برای معلمان با مدرک دکترا در نظر گرفته شده است که از این هفته اعمال خواهد شد.

وی افزود: مابه التفاوت این حقوق با حقوق دریافتی این معلمان که تاکنون به صورت علی الحساب به آنان پرداخت شده بود نیز از ابتدای امسال محاسبه و به حساب آنان واریز می شود.

حاجی بابایی گفت: بیمه معلمان حق التدریس نیز با تشکیل پرونده و دریافت مدارک در حال انجام است و از همین هفته نیز بیمه نامه های آنان برای یکسال تحصیلی صادر خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : بر اساس مصوبه مجلس60 هزار نفر از معلمان حق التدریس در مدت 5 سال به استخدام آموزش و پرورش در می آیند و ما این مصوبه را از سال اینده اجرایی خواهیم کرد.

حاجی بابایی با اشاره به زحمات معلمان حق التدریس و این که استخدام حق طبیعی آنان است تصریح کرد: راهکارهای استخدام این معلمان در آموزش و پرورش نهایی شده است و امیدواریم حتی زودتر از موعد اعلام شده این معلمان به استخدام آموزش و پرورش درایند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این معلمان در مناطق محروم و مورد نیاز آموزش و پرورش جذب می شوند و در شهرهای بزرگ بویژه تهران به دلیل مازاد نیرو بکار گرفته نخواهند شد.

وزارت آموزش و پرورش

آشرقي:ورزقان:نجات جان معلم ورزقانی با همت و تلاش ماموران امداد و نجات

معلمان روستاهای قره قیه، برون درق و مشک عنبر که از برف گیرترین و مرتفع ترین روستاهای شهرستان ورزقان محسوب می گردند طی روزهای شنبه دوازدهم دی ماه الی دوشنبه به طرف محل خدمت خود حرکت کرده علی رغم تلاش فراوان ، بسته بودن راه مانع رسیدن ایشان می گردد.


روز دوشنبه چهاردهم دی ماه این سه معلم ایثارگر با وجود نامساعد بودن هوا با پای پیاده قصد رفتن به روستا های مذکور می نمایند که در اثر وجود برف و کولاک شدید یکی از معلمان از همراهان خود جدا و در دام کولاک گرفتار می گردد.

خوشبختانه با اطلاع رسانی سریع و حضور بموقع ماموران امداد و نجات منطقه و استان و با تلاش و همکاری فرمانداری ، راه و ترابری، هلال احمر ، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و سایر ادارات ورزقان از مرگ حتمی نجات می یابد.در پایان عملیات نجات معلمان عزیز که از از ساعت 9 صبح اغاز گردیده و تا ساعت 17 ادامه داشت ،دهقانی مدیر آموزش و پرورش ورزقان از مسئولین منطقه و استان که با احساس مسئولیت قلبی با همه ی توان در این عملیات حضور داشتند ، قدردانی بعمل آورد.

وزارت آموزش و پرورش