۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

روز معلم، چگونه روز معلم شد؟

 نگاهی تاریخی به جنبش معلمان از سال1340 تا  دهه اول انقلاب  


شریف امامی در اسفندماه سال 1339 کابینه خود را به مجلس شورای ملی معرفی کرد و پست وزارت فرهنگ  رابه دکتر جهانشاه صالح سپرد .
نخست وزیر  هنگام اعلام برنامه‌ها ی خود گفت : «راجع  به حقوق معلمان بایستی به اطلاع برسانم که با تبعیض فاحشی که نسبت به آنها شده،  لازم بود که توجهی به حقوق آنهابشود وبالاخص آنهایی که حقوق‌های پایین می‌گرفتند، که این کار شده است...».
در جلسه روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه سال 1340 جهانشاه صالح وزیر فرهنگ لایحه "اشل حقوقی جدید فرهنگیان" را تقدیم مجلس شورای ملی  کرد . به موجب این لایحه حداکثر حقوق اموزگاران 10600 ریال وحقوق دبیران 14500 ریال پیش بینی شده بود .
تعدادی از معلمان شهر تهران به دعوت باشگاه مهرگان که ریاست ان با محمد درخشش بود، برای اعتراض به لایحه اشل حقوقی،  از صبح روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه سال 40 در میدان بهارستان مقابل مجلس شورای ملی تجمع کردند . صدای شعارهای معلمان در صحن علنی مجلس شنیده می‌شد. ماموران برای متفرق کردن معلمان از ماشین‌ها ی آب‌پاش استفاده کردند .
خانم‌معلم‌ها که در صف جلو ایستاده بودند سرتاپا خیس شدند.  چند نفر از معلمان مرد از پیاده‌رو وارد میدان شدند تا سرلوله‌های آب رابه سمت دیگری بگردانند.  یکی از آنها معلم جوان 29 ساله‌ای بود به نام ابوالحسن خانعلی .سرگرد ناصر شهرستانی رئیس کلانتری بهارستان  که از دست معلم‌ها کلافه شده بود مستقیماً  با اسلحه کمری شلیک کرد . گلوله‌ای به سر ابوالحسن خانعلی خورد وخون او سنگفرش میدان بهارستان را رنگین کرد . دونفر هم مجروح شدند....
معلمان فریاد می زدند و شعار می‌دادند ( علیه دولت ونخست‌وزیر ). ماموران تیر هوایی شلیک می‌کردند وعده‌ای از آنها با باتوم معلم‌ها را می‌زدند. میدان بهارستان به گفته شاهدان محشر کبری بود !
صدای تیراندازی پلیس وسروصدای معلمان در صحن مجلس شنیده می‌شد. مجلس هم مشغول بررسی لایحه اشل حقوقی معلمان بود که یکی از نمایندگان از جا بلند شد وگفت : بیرون معلمان را می‌کشند ما اینجا لایحه حقوق معلمان رابررسی می کنیم ! به دنبال این سخنان جلسه مجلس به هم خورد...
... برخی از مبارزین مسلمان مانند احمداحمد در خاطرات خود ابوالحسن خانعلی  را "معلم متدین دبیرستان جامی" نامیده‌اند. به نوشته  احمد احمد ، خانعلی از همکاران خود با سوادتر بوده است .


متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید 


تبريك روز جهاني كارگر







                اول ماه  (يازدهم ارديبهشت) 

               روز همبستگي كارگران جهان را

                          به همه كارگران 

                          تبريك مي گوييم

اول ماه مه چگونه روز كارگر شد؟

روز جهانی کارگر یادمان شورش کارگران آمریکائی در اول ماه مه      ( ١١ اردیبهشت) ۱۸۸۶( 124 سال پیش ) در شیکاگو است .
در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶، و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس به روی کارگران معترض آتش گشود .
دهها سال است که در کشورهای مختلف  اول ماه مه ( 11 اردیبهشت )  را به عنوان «روزکارگر» برگزار می‌کنند. در ایران نیز بعد از انقلاب روز 11 اردیبهشت به عنوان روز کارگر اعلام شد.
احزاب چپ و اتحادیه‌های کارگری در بسیاری از کشورهای جهان این روز را با برگزاری تظاهرات و راهپیمائی‌های خیابانی برگزار می‌کنند.
متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید 

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

خبر خوش روز معلم؛ به نام فرهنگیان و به کام دیگران !

وزیر آموزش و پرورش گفت:" آموزش و پرورش اولین وزارتخانه‌ای است که از 12 اردیبهشت ماه کارت خرید یک میلیون و 500 هزار تومانی کارکنان رسمی و پیمانی خود را شارژ می‌کند. باز پرداخت این اعتبار در 24 ماه و با بهره 4 درصد صورت می گیرد و قسط ماهانه آن 70 هزار تومان است."
حاجی‌بابایی تصریح کرد:" هر وزارتخانه‌ای می‌تواند با یکی از بانک‌ها قرارداد ببندد و قرارداد آموزش و پرورش با بانک ملی است و بر اساس این قرارداد طی فرمی که به اداره تعاونی در ادارات آموزش و پرورش داده می‌شود، کارکنان باید آن را پر کنند و سپس وزارتخانه اسامی آن‌ها را به بانک اعلام می‌کند و به ترتیب کارت‌ها شارژ می‌شوند."
وزیر افزود:" آموزش و پرورش اولین وزارتخانه‌ای است که در هفته معلم این کارت اعتباری را اجرایی می‌کند."
آیا گفته های وزیر یک خبر خوش برای فرهنگیان است؟ وزارتخانه ای که همیشه ته صف تخصیص اعتبارات است، چگونه یک باره از همه وزارتخانه ها جلو زده و شاگرد اول شده است؟
اعلام خبر توسط حاجی بابایی به گونه ای صورت گرفته که گویا اعطای این کارت اعتباری گامی در جهت رفاه فرهنگیان است. تبلیغ در مورد اینکه  معلمان اولین گروه کارکنان دولت هستند که این کارت اعتباری را دریافت می کنند و زمان شارژ کارتها ( هفته معلم )  بوی رفاه و عیدی می دهد.   
همکاران قبل از اینکه ذوق زده شوند، بخش های تکمیلی خبر را بخوانند تا در یابند که چرا فرهنگیان در این ماجرا عزیز و دردانه شده اند. به قول یکی از معلمان " اگر این کارتها امتیازی داشت به ما نمی رسید و یا دست کم اول به فرهنگیان نمی دادند. مثل خیلی چیزهای دیگر که به کارمندان وزارتخانه ها و نهادهای برخوردار می دهند و ما حتی خبرش را هم نمی شنویم!"
به دلایل زیر شارژ کارتهای اعتباری یک و نیم میلیون تومانی اقدامی برای رفاه معلمان و کارمندان نیست.

باغاني و بهشتي به زندان اوين برده شدند

باغاني و بهشتي به زندان اوين برده شدند



  روز چهارشنبه 8 /2 /89 همسران علي اكبر باغاني و محمود بهشتي،دبير كل و سخنگوي كانون صنفي معلمان،به منظور پيگيري وضعيت همسران بازداشت شده ي خود،به دفتر پيگيري وزارت اطلاعات مراجعه نمودند. برپايه پاسخ ماموران، باغاني و بهشتي ديروز پس از احضار، به زندان اوين بند 209 برده شده اند.تاكنون نيز از سوي اين دو نفر هيچ تماسي صورت نگرفته است. گفتني است چند روز پيش بهشتي به خانواده ي خود گفته است كه اگر احضار او به بازداشت منجر شود،از لحظه ي بازداشت دست به اعتصاب غذا خواهد زد. 

۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

روند رو به ویرانی آموزش و پرورش ایران/ رسول بداقی معلم دربند

روند رو به ویرانی آموزش و پرورش ایران/ رسول بداقی معلم دربند

   در  جوامع بشری همواره توجه به فرزندان از نظر رشد جسمی و  پرورش استعدادهای فکری آنان از جایگاه ویژه ای برخوردار است  و سرلوحه زندگی خانواده و به دنبال آن سیاست کلان کشورهاست واگرچنین نباشد،نوع  بشر رو به نابودی خواهد رفت. آنچه  امروز در جامعه  و کشور ما مایه نگرانی است و هر انسان  آگاه و با تجربه ای را وادار به واکنش  می کند،بلای دردناک وخطرناکی است به نام :" روند روبه ويراني سيستم آموزش و پرورش ايران".

بیانیه ي کانون صنفی معلمان تهران ( طیف صنفی ) به مناسبت روز ملی معلم ....

به نام خداوند جان و خرد
بیانیه  ي کانون صنفی معلمان تهران ( طیف صنفی ) به مناسبت روز
ملی معلم (اردیبهشت 89 )
                                 معلمان فرهیخته ، همکاران گرامی
            12 اردیبهشت روز ملی معلم را در حالی گرامی می داریم که همکاران عزیزمان ، فعالان صنفی ، هاشم خواستار در زندان وکیل آباد مشهد ( از بیماری قلبی و فشار خون بالا رنج می برد ) و فرزاد کمانگر و رسول بداقی در زندان اوین روز معلم را خواهند گذراند و روی دیگر سکه ی ، احترام دولتمردان به " مقام معلم " را به ما نشان می دهند.!! 

علی رضا هاشمی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران بازداشت شد






سخن معلم : علی رضا هاشمی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران بعد ظهر دیروز چهارشنبه و در منزل بازداشت شد.

پيام مير حسين موسوي به منا سبت روز كار گر ومعلم

با سلام به همه کارگران و معلمان کشور

من روز معلم و روزکارگر را به شما عزیزان تبریک می گویم . در آستانه این دو روز بسیار مهم هستیم و قشر کارگر و قشر معلم فعالیتهاشون و جهتگیریهاشون جزو مهمترین مولفه های اقتدار ملی ما هستند. آنها تولید کنندگان ثروت و تولیدکنندگان علم و فضیلت و اخلاق در کشور هستند و بدون فعالیت آنها امکان نیل به ارزشهای بنیادی در یک نظام نیست و بعد از به وجود آمدن دولت ملتها نقش این قشر اهمیت فراوانی در همه کشورها پیدا کرده و برای همین بسیار مهم است توجه به سرنوشت و جهت گیری و مشکلات و مسائل آنها و برای همین همه کشورها سعی می کنند به یرسرنوشت این دو قشر اهمیت ویژه ای بدهند . خود روز گارگر که در سراسر دنیا و کشور ما برگزار می شود نشانه توجه هست به نیروی کار از اول انقلاب هم رسم بر این شد که اهمیت داده بشه و همینطور روز معلم که ارزشش از روز کارگر کمتر نیست و بنده می خوام دراین پیام مختصر خطاب به شما یک مسائلی که مشترک است برای این سرنوشت این دوقشر و برای همه مردم ما خدمتتان عرض بکنم.

در استا نه روز معلم ۱۲ معلم با زداشت و۸ معلم به ادار ه اطلا عا ت احضار شد ه ا ند.

اتحاديه معلمان ايران : در طي  روز هاي اخير فشار بر صنف معلمان افزايش يا فته است وتا كنون ۱۲  معلم باز داشت و ۸ معلم به صورت تلفني تهديد وجهت اداي توضيحات  به وزارت اطلاعات احضار شدند. 
اسامي معلما ن با زداشتي :
۱-رضا اسدي
۲- محمود بهشتي لنگرودي
۳-علي اكبر با غا ني
۴- تو فيق مر تضي پور
۵- علي نجفي
۶-محمد خا ني
۷ -سعيد جها ن ارا
۸- رضا حجازي
۹- خا نم عفت خد ابخش
۱۰- مر يم كشا ورز
۱۱-عبا س جليلي
۱۲-سعيد حسيني
اسامي معلماني كه تلفني تهد يد واحضار شد ه اند:
۱- نو رالله علي اكبري
۲- ها شمي از سا زما ن معلما ن
۳- پور سليما ن از سا زما ن معلمان
  ۴- رضا بهلولي
۵- محمد خا كسار
۶- محمد تو كلي
۷- عبا س معا رفي
۸-سعيد اقا زا ده

آدرس جديد " راه مينو"

پس از رفع فیلترینگ از بلاگر ، بدین وسیله  آدرس جديد " راه مينو " در بلاگر معرفي مي شود:

 http://raheminoo4.blogspot.com/

 آدرس دوم : راه مينو در بلاگ ها 

نکوداشت دکتر خانعلی شهید صنف معلمان وسالگرد معلم شهید استاد مطهری


1- از 12 تا 18 اردیبهشت 89 اعضای شورای مرکزی (هیأت مدیره) کانون معلمان و فعالان صنفی به نشانه اعتراض به احکام غیر قانونی اعدام و حبس غیر قانونی همکاران و در روز 12 اردیبهشت عموم همکاران اعتصاب غذای کامل خواهند نمود.

نکوداشت دکتر خانعلی شهید صنف معلمان وسالگرد معلم شهید استاد مطهری


2- فرهنگیان تهران در روز يكشنبه 12 اردیبهشت 89 از ساعت 13:30 تا 17:30 بر سر مزار دکتر ابوالحسن خانعلی واقع در بابویه شهرری و مراسم سالگرد معلم شهید استاد مطهری در شهرستان قم  در همان روز و ساعت توسط همکاران  استان قم برگزار می گردد .  ودر شهرستان های دیگر نیز از معلمان فرهیخته تجلیل به عمل می آید. 
از همکاران فرهنگی دعوت می شود در اين مراسم  پرشکوه شركت نمايند  .

تصحیح یک خبر

كانون صنفي معلمان ايران -   در خبري كه ديروز از توفيق مرتضي پورعضو کانون صنفی معلمان تبریز به دست ما رسيد،به اشتباه بازداشت ايشان نيز قيد شد. ديروز بعدازظهر پس از شنيدن اين خبر به دليل اين كه ما با تلفن همراه ايشان نتوانستيم تماس بگيريم،متآسفانه دستگيري ايشان به نادرست ذكر گردید كه بدين وسيله از ايشان و همه ي خوانندگان گرامي پوزش مي خواهيم. در تماس امروز مشخص شد كه مآموراني كه به خانه ي مرتضي پور رفته اند با حكم دادستاني بوده و تنها كيس و يك سري مدارك مربوط به تشكل را ضبط كرده و با خود برده اند. در ضمن برخورد مآموران نيز محترمانه و مناسب بوده است.  

نکوداشت دکتر خانعلی شهید صنف معلمان وسالگرد معلم شهید استاد مطهری


1- از 12 تا 18 اردیبهشت 89 اعضای شورای مرکزی (هیأت مدیره) کانون معلمان و فعالان صنفی به نشانه اعتراض به احکام غیر قانونی اعدام و حبس غیر قانونی همکاران و در روز 12 اردیبهشت عموم همکاران اعتصاب غذای کامل خواهند نمود.

نکوداشت دکتر خانعلی شهید صنف معلمان وسالگرد معلم شهید استاد مطهری






2- فرهنگیان تهران در روز يكشنبه 12 اردیبهشت 89 از ساعت 13:30 تا 17:30 بر سر مزار دکتر ابوالحسن خانعلی واقع در بابویه شهرری و مراسم سالگرد معلم شهید استاد مطهری در شهرستان قم  در همان روز و ساعت توسط همکاران  استان قم برگزار می گردد .  ودر شهرستان های دیگر نیز از معلمان فرهیخته تجلیل به عمل می آید. 
از همکاران فرهنگی دعوت می شود در اين مراسم  پرشکوه شركت نمايند  .

سخن روز : " همه کارگران و معلمان زندانی را آزاد کنید "


همه کارگران و معلمان زندانی را آزاد کنید

بیانیه ی انجمن صنفی معلمان استان کردستان در خصوص روز معلم

به نام خدا وند جان و خرد 
"گرامي باد  دوازده  ارديبهشت  روز  معلم "
دوباره در آستانه ي دوازدهم ارديبهشت روز معلم قرار داريم .اما چونان سا ل هاي گذشته با دلي پر از اندوه و گلويي پر از بغض و صدايي گرفته از خشم به استقبال چنين روزي مي رويم.روزي كه تقويم هاي رسمي روز معلمش خوانده اند .روز كساني كه در كلاس هاي درس، دنيايي بهتر را بر دل تاريك تخته سياه حك كرده و پيش چشمان حزين كودكان مي گذارند. و شعله هاي اميد را در دل هاي كوچكشان زنده نگاه مي دارند.اما دريغ كه در دل اين " شعبده بازان لبخند در شب كلاه درد " اندوهي جانكاه برپاست.اندوه همكاران در بند ،اندوه فرزاد كمانگر ورسول بداقي ، هاشم خواستار و ديگر عزيزان زنداني.

گفتگوي تلفني آقاي شير زاد عبدالهي با آقاي نورالله اكبري


 ساعت 6 و 30 دقیقه بعد از ظهرامروز چهار شنبه  با  آقای نوراله اکبری گفتگوی تلفنی کوتاهی انجام دادم :
 چرا تلفن  آقای بهشتی جواب نمی دهد؟
 _ آقای بهشتی و باغانی دیروز احضار شده بودند و صبح امروز هم جهت ادامه تحقیقات مراجعه کرده و تا این ساعت برنگشته اند.
 بچه های دیگر کانون چه؟
_ فقط همین دو نفر را خواسته اند. برای بقیه مشکلی نبوده.
آیا احضار آنها در رابطه با نشست شورای هماهنگی در شهر یزد است؟
_ هم در باره نشست یزد و هم در باره بیانیه ای که بعد از نشست صادر شده است.
این نشست چه زمانی برگزار شد؟
_ روز جمعه 27 فروردین ماه 
چه کسانی در این جلسه شرکت داشتند؟
_ از تهران آقای باغانی حضور داشتند و نمایندگانی از یزد و اصفهان و گیلان و کرمانشاه و همدان و خراسان و چند شهر دیگر . مجموعا نمایندگان 9 شهر یا استان که شورای مرکزی هستند در جلسه بوده اند.
دبیرخانه شودای هماهنگی در کدام شهر است؟
_ نوبتی است و الان در تهران است 
پس چرا جلسه  در یزد برگزار شده؟
_ خوب این از اختیارات اعضای مرکزی شورای هماهنگی است و حتما نباید در محل دبیرخانه برگزار شود
برای بچه های یزد که میزبان بوده اند مشکلی پیش نیامده ؟ مثلا احضار یا بازداشت ؟
_ نه ! مشکلی پیش نیامده
بیانیه را چگونه می نویسند؟
_ در نشست پیرامون محورهای آن بحث می کنند. بعد از اینکه مکتوب شد، برای نمایندگان تشکل ها از پشت تلفن خوانده می شود و بعد از تائید آنها منتشر می شود.
از همدان و شهرهای دیگر چه خبر؟
- فعلا مشکلی نیست  . همین دونفرند و البته بداقی و خواستار و داوری هم از قبل در زندانند.
منبع:

بازداشت باغاني،بهشتي و مرتضي پور

 امروز چهارشنبه ۸/ ۲ / ۸۹  علي اكبر باغاني و محمود بهشتي لنگرودي،دبير كل و سخنگوي كانون صنفي معلمان ايران بازداشت شدند. بنا به احضاريه اي كه ديروز از سوي معاونت دادستاني كشور به اين افراد ابلاغ شد،ايشان رآس ساعت ۹ صبح امروز به دفتر پيگيري اطلاعات مراجعه نمودند كه متآسفانه تاكنون از آنها خبري در دست نيست. امروز همچنين توفيق مرتضي پور از اعضاي كانون صنفي تبريز نيز، در منزل خود بازداشت گرديد. كيس رايانه و برخي وسائل شخصي ديگر ايشان نيز توسط مآموران ضبط و برده شده است.
گفتنی است این بازداشت ها پس از احضار چند تن از فعالان صنفی شهرستان ها از جمله همدان صورت می گیرد.
منبع:: تارنگار کانون صنفی معلمان ایران

وبلاگ"كانون صنفي معلمان ايران"آغاز به كار كرد

  وبلاگ كانون صنفي معلمان ايران دوباره آغاز به كار كرد. پس از فيلتر و هك شدن وبلاگ پيشين به آدرس :www.moallemanone.blogfa.com   كه در حال حاضر كنترل و به روز كردن آن به هيچ عنوان در دست کانون نیست.
 اكنون كانون صنفي معلمان با وبلاگ www.ksm1.blogfa.com  به كار اطلاع رساني در زمينه ي مسائل آموزشي و صنفي ادامه مي دهد. موفق و پيروز و پايدار باشند انشاءالله.

آخرین آدرس " سخن معلم "

پس از رفع فیلترینگ از بلاگر ، بدین وسیله آخرین آدرس " سخن معلم " در بلاگر معرفي مي شود:

http://smiedu3.blogspot.com

آخرین آدرس " سخن معلم " در پرشين بلاگ به قرار زير است: 

http://smiedu2.persianblog.ir/

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

عجب صبري خدا دارد !

عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
همان يك لحظه اول
كه اول ظلم را مي ديدم از مخلوق بي وجدان
جهان را با همه زيبايي و زشتي
بروي يكدگر ويرانه ميكردم .
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
كه در همسايه صدها گرسته ، چند بزمي گرم عيش و نوش ميديدم
نخستين نعره مستانه را اموش آندم
بر لب پيمانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
كه ميديدم يكي عريان و لرزان، ديگري پوشيده از صد جامه رنگين
زمين و آسمان را
واژگون ، مستانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
نه طاعت ميپذيرفتم
نه گوش از بهر استغفار اين بيدادگر ها نيز كرده
پارع پاره در كف زاهد نمايان
سبحه صد دانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
براي خاطر تنها يكي مجنون صحرا گرد بي سامان
هزاران ليلي نازآفرين را كو بكو
آواره و ديوانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
بگرد شمع سوزان دل عشاق سر گردان
سراپاي وجود بي وفا معشوق را
پروانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
بعرش كبريايي ، با همه صبر خدايي
تا كه ميديدم عزيز نابجايي ، ناز بر يك ناروا گرديده خواري ميفروشد
گردش اين چرخ را
وارونه بي صبرانه مي كردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
كه ميديدم مشوش عارف و عامي زبرق فتنه اين علم عالم سوز مردم كُش
بجز انديشه عشق و وفا، معدوم هر فكري
در اين دنياي پر افسانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
همين بهتر كه او خود جاي خود بنشسته و ، تاب تماشاي تمام زشت كاريهاي اين مخلوق را دارد
وگرنه من به جاي او چو بودم
يكنفس كي عادلانه سازشي
با جاهل و فرزانه ميكردم
عجب صبري خدا دارد ! عجب صبري خدا دارد !

معینی کرمانشاهی
نقل از : وبلاگ تقريرات 

محكوميت اعضاي كانون صنفي معلمان كرمانشاه

محکومیت اعضای کانون صنفی کرمانشاه

 
 به گزارش کرمانشاه پست شعبه 111 دادگاه جزایی کرمانشاه احکام دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه را صادر کرد . علی صادقی و محمد توکلی به اتهام اخلال در نظم سیستم آموزش و پرورش از طریق انجام مجموعه اقدامات غیر متعارف از جمله برگزاری تجمعات غیر قانونی و تعطیلی بیش از 29 مدرسه و برگزاری تجمعات غیر قانونی از سال 82 تا 85 با استناد به مواد 618 و 22 قانون مجازات اسلامی به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شدند .
این گزارش می افزاید پرونده این دو فعال فرهنگی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مفتوح و به دادگاه انقلاب ارجاع شده است .
منبع: تقریرات
http://taghrirat.blogspot.com/2010/04/blog-post_27.html

عجب صبري خدا دارد !

عجب صبري خدا دارد !
اگر من جاي او بودم
همان يك لحظه اول
كه اول ظلم را مي ديدم از مخلوق بي وجدان
جهان را با همه زيبايي و زشتي
بروي يكدگر ويرانه ميكردم .
عجب صبري خدا دارد !

تاریخچه روز معلم

حادثه 12 اردیبهشت ماه سال 1340 و قتل دکتر ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران حادثه ای به یادماندنی در تاریخ معاصر ایران است . معلمان شهر تهران به دعوت باشگاه مهرگان برای اعتراض به لایحه اشل حقوقی معلمان روز 12 اردیبهشت در میدان بهارستان جمع شدند. در حالی که معلمان شعار صنفی می دادند و ماشینهای آتش نشانی برای متفرق کردن جمعیت بر روی معلمان آب می پاشیدند ناگهان سرگرد ناصر شهرستانی رئیس کلانتری 2 بهارستان با سلاح کمری یکی از معلمان حاضر در میدان را از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار داد . قتل ابوالحسن خانعلی که دبیر رسمی آموزش و پرورش و دانشجوی دوره دکترای رشته معقول و منقول دانشگاه تهران بود ایران را تکان داد . اعتصاب معلمان 11 روز ادامه یافت و آثار سیاسی مهمی بر جای گذاشت که از جمله آنها سقوط کابینه شریف امامی، روی کار آمدن علی امینی به عنوان نخست وزیر با شعار (اصلاحات از بالا)، انتخاب محمد درخشش رئیس باشگاه مهرگان به عنوان وزیر فرهنگ و انحلال مجلسین شورای ملی و سنا بود . و همینطور شهادت دکتر علی شریعتی استاد دانشگاه و اسلام شناس متدین این مرز و بوم و صمد بهرنگی آموزگار مبارز که در زمان قبل از انقلاب حتی جسد وی را بعد از اعدام در رود ارس غرق گردانیدند .
بعد از انقلاب نیز با شهادت معلم فقید آیت اله مطهری انقلاب اسلامی دستخوش حوادث خونین دیگری از حوزه روحانیت گردید که با شهادت ایشان رنگ و لعاب روز معلم شکل تازه ای به خود گرفت و فرهنگ حرمت به استاد و معلم که ریشه در تاریخ انقلابات ما دارد را با روحانیت ادغام کرد و این روز بزرگ را در صفحات تقویم روزگار حک گردانید .

۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

تاریخچه روز معلم

حادثه 12 اردیبهشت ماه سال 1340 و قتل دکتر ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران حادثه ای به یادماندنی در تاریخ معاصر ایران است . معلمان شهر تهران به دعوت باشگاه مهرگان برای اعتراض به لایحه اشل حقوقی معلمان روز 12 اردیبهشت در میدان بهارستان جمع شدند. در حالی که معلمان شعار صنفی می دادند و ماشینهای آتش نشانی برای متفرق کردن جمعیت بر روی معلمان آب می پاشیدند ناگهان سرگرد ناصر شهرستانی رئیس کلانتری 2 بهارستان با سلاح کمری یکی از معلمان حاضر در میدان را از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار داد . قتل ابوالحسن خانعلی که دبیر رسمی آموزش و پرورش و دانشجوی دوره دکترای رشته معقول و منقول دانشگاه تهران بود ایران را تکان داد . اعتصاب معلمان 11 روز ادامه یافت و آثار سیاسی مهمی بر جای گذاشت که از جمله آنها سقوط کابینه شریف امامی، روی کار آمدن علی امینی به عنوان نخست وزیر با شعار (اصلاحات از بالا)، انتخاب محمد درخشش رئیس باشگاه مهرگان به عنوان وزیر فرهنگ و انحلال مجلسین شورای ملی و سنا بود . و همینطور شهادت دکتر علی شریعتی استاد دانشگاه و اسلام شناس متدین این مرز و بوم و صمد بهرنگی آموزگار مبارز که در زمان قبل از انقلاب حتی جسد وی را بعد از اعدام در رود ارس غرق گردانیدند .
بعد از انقلاب نیز با شهادت معلم فقید آیت اله مطهری انقلاب اسلامی دستخوش حوادث خونین دیگری از حوزه روحانیت گردید که با شهادت ایشان رنگ و لعاب روز معلم شکل تازه ای به خود گرفت و فرهنگ حرمت به استاد و معلم که ریشه در تاریخ انقلابات ما دارد را با روحانیت ادغام کرد و این روز بزرگ را در صفحات تقویم روزگار حک گردانید .