۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

سپاسگزاری از خانواده ی بداقی



                                  به نام خداوند جان وخرد
  به پاس رنج ها و تلاش هاي رسول بداقي و خانواده ي بردبار و "شكيبا"يش. به پاس احساس هاي پاك خانواده اي كه از آرامش و راحتي خويش مي گذرد تا نابرابري ها را فرياد بركشد و انسانيت را به "ستايش"وادارد. به پاس دليري بداقي ها،كه در دل تيرگي،از روشني سخن مي گويند؛ از باور به شب هشدار مي دهند و برگ سبز بامدادان و"شبنم" بنشسته بر آن را فراياد مي آورند.
  دوست و همكار گرامي،جناب آقاي رسول بداقي،اكنون ماه هاست شما را،به جرم برابري و آزادي خواهي، به بند كشيده اند و در اين روزگاري كه نابساماني هاي اقتصادي بيداد مي كند، ماه هاست از واريز حقوق حقه ي شما و خانواده ي بزرگوارتان،سر باز مي زنند. آيا به راستي،پاداش شما،به عنوان يك آموزگارنمونه و ارزشمند،بايد اين چنين باشد!؟
  خانواده ي گرامي بداقي،ضمن تبريك پيشاپيش نوروز باستاني ايرانيان، بار ديگر برخود لازم مي دانيم كه از همه ي رنج هايي كه براي آزادي و آبادي اين مرز و بوم كشيده و مي كشيد،سپاسگزاري نموده و صميمانه تشكر نماييم.
                                                                                     كانون صنفي معلمان ايران
                                                                                               21/12/88        


اين نوشته ي كوتاه،ديروز در ديدار تني چند از اعضاي كانون صنفي معلمان با خانواده ي بداقي به آنها تقديم گرديد. اكنون اين تنها بداقي نيست كه ماه هاست بلاتكليف در زندان است بلكه همسرش و "شبنم و شكيبا و ستايش" سه فرزند بداقي نيز ماه هاست كه از حقوق حقه ي خويش محرومند. در ملاقات گذشته ي خانواده  با رسول،شكيبا و ستايش 3 ساله ،رسول را "عمو" صدا مي كرده اند اما عكس پدر خود را همچنان "بابا" مي دانند!
 در حال حاضر، پرونده ي بداقي از بازپرسي به دادسرا منتقل شده است و قاضي مربوطه نيز صلواتي است كه چند روز است به مرخصي رفته اند. غروب چهارشنبه در ديدار همسر بداقي با دادستان،ايشان پذيرش وثيقه و آزادي بداقي را در اختيار قاضي دانسته  و از خود سلب مسئوليت و اختيار نموده است. بنابراين گويا بداقي اين ايام تعطيلات عيد را هم بايستي همچنان در زندان بگذراند.

توزیع گسترده نشریه " زمزمه " در مدارس برای چند سال ... با کدامین منطق و توجیه قانونی ، اخلاقی و یا منطقی؟




در حالی که وبلاگ چند معلم و یا تشکل تحمل نشده و دائم در معرض " فیلترینگ " و یا مسدود شدن " قرار می گیرد چگونه نشریه زمزمه به راحتی و به صورت وسیع از طریق سیستم دولتی توزیع می شود ؟!
آیا این معنای " عدالت " است !



شاید نشریه " زمزمه " را دیده و یا خوانده باشید .


این نشریه به صورت ماهنامه منتشر می شود و صاحب امتیاز آن تشکلی به نام " کانون تربیت اسلامی فرهنگیان " می باشد .


مسولیت این تشکل فردی نیست به جز فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش !


این نشریه به قیمت 4000 ریال در دکه فروشی ها به فروش می رسد .


اما نکته مهم در این میان آن است که " زمزمه " پس از روی کارآمدن دولت نهم به صورت رایگان و در تیراژ وسیع به تمام مدارس ارسال می شود !


شاید بتوان روی میز مدیران و یا آموزگاران این نشریه را به وفور یافت !


شاید مسئولان بگویند که نشریه زمزمه برای مدارس ارسال می شود و بقیه هم می توانند این کار را انجام دهند ؛ اما نکته مهم آن است که این نشریه در دبیرخانه ادارات آموزش و پرورش و در باکس مدارس قرار می گیرد !


در واقع ، سیستم توزیع این نشریه به ظاهر خصوصی از طریق سازوکار دولتی صورت می گیرد !


پس از دوم خرداد 76 و پاگرفتن تشکل های مختلف ، سازمان معلمان ایران نیز در مدارس شکل گرفت .


نشریه این تشکل یعنی " سخن معلم " در ابتدا از طریق دبیرخانه ادارات به مدارس ارسال می شد اما با اعتراض تشکل های به اصطلاح " اصول گرا " و به ویژه " خانه معلم " جلوی توزیع آن گرفته شد .


مسئولان تشکل سازمان معلمان حتی درصدد تصویب ماده ای قانونی بودند که همه تشکل های شناسنامه دار بتوانند از این طریق نشریه خود را توزیع کنند .


همان موقع افرادی چون " فرشیدی " به دولتی بودن سازمان معلمان اعتراض می کردند و دائما آن را بوق و کرنا می کردند اما اکنون خود ایشان باید توضیح دهند که چرا به این کار مبادرت ورزیده است و سالهاست که این کار در حال انجام شدن است !


مسئولان سازمان معلمان پس از اعتراض تشکل های دیگر توزیع آن را از طریق دبیرخانه به حالت تعلیق در آوردند اما نشریه زمزمه همچنان در مدارس زمزمه می کند !


از سوی دیگر ، منابع مالی این نشریه کدام ها هستند ؟


شاید مستند نمودن این منابع به مسائلی چون آگهی و.. یک شوخی بیشتر نباشد !


دیگر این که مسئولان " کانون تربیت اسلامی " تا کی می خواهند از رانت های دولتی استفاده کنند ؟


آقای فرشیدی اگر حرفی برای گفتن داشت در همان دوران وزارت خود آن ها را به منصه ظهور می رساند !


در حالی که وبلاگ چند معلم و یا تشکل تحمل نشده و دائم در معرض " فیلترینگ " و یا مسدود شدن " قرار می گیرد چگونه نشریه زمزمه به راحتی و به صورت وسیع از طریق سیستم دولتی توزیع می شود ؟!


آیا این معنای " عدالت " است !


انتظار پاسخ از این مسئولان شاید سرابی بیش نباشد ...

در حالی که تشکل های مستقل معلمان در وضعیت نامناسبی به سر می برند و امکان برگزاری حتی یک جلسه را ندارند و بسیاری از وبلاگ های آن ها در معرض تهدید قرار دارند ، وزیر آموزش و پرورش این دولت برای برگزاری نشست کانون تربیت اسلامی فرهنگیان پیام می فرستد و حتی این پیام در سایت وزارت آموزش و پرورش منتشر می شود !
بخوانید :


وزیری از " جنس فرهنگیان " .... البته با کمی دیدگاه " خودی و غیر خودی " !


http://smiedu1.blogspot.com/2009/12/blog-post_17.html

محکومیت ضرب و شتم معلمان در 23 اسفند سال 85

به نام خداوند جان و خرد
محکومیت ضرب و شتم معلمان در 23 اسفند سال 85
همکاران ارجمند وفرهیخته
            از سال ( 78) معلمان مسئول برای انجام رسالت معلمی خود در قالب تشکل های صنفی به طور قانونی در شهرهای مختلف کشور به پیگیری مسائل صنفی پرداختند . برخوردهای حراستی – امنیتی با این عزیزان سبب شد تا با عزمی جزم تر از پیش و با اهداف اصلاح آموزش و پرورش و ارتقاي آن به سطح آموزش و پرورش " انسان ساز" و رساندن معلم و دانش آموز به جایگاه ارزشمند " اجتماعی - انسانی " موجبات سرفرازی کشور را فراهم کنند . به همین دلیل شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در اسفند ماه( 80 ) تاسیس شد.
            نامه های متعدد به مسئولان کشور و مذاکرات بسیار با وزیران و معاونان آموزش و پرورش، نمایندگان محترم مجلس و مدیران کل سازمان ها حتی در سفرهای استانی دولت نهم ، گواه صداقت ، قانونمندی وخردگرایی تشکل ها است . تحمل هزینه های مادی و معنوی فعالان صنفی و همت و حمایت معلمان منجر به تصویب لایحه ی مدیریت خدمات کشوری در مجلس شد . اما با گذشت سه سال و نیم از آن اجرا نشد ! مکاتبات و مذاکرات مجدد به نتیجه نرسید . شورا ناگزیر در بهمن و اسفند 85 تعداد 6 تجمع مسالمت آمیز در جلوی مجلس اعلام نمود . اخبار تشکل ها و بیانیه های شورا در تنها نشریه مستقل و صنفی " قلم معلم " صادقانه درج می شد .
            در (18 اسفند 85 ) نمایندگان تشکل های صنفی معلمان کشور با هیئت رئیسه مجلس و مسئول کمیسیون آموزش و تحقیقات مذاکره نمودند . قرار شد در جلسه ی بعدی از وزیر آموزش و پرورش و مسئول بودجه دعوت شود تا به عدم اجرای لایحه ی خدمات کشوری رسیدگی شود . متاسفانه جلسه مذکور برگزار نشد و مسائل معلمان بی پاسخ ماند . روز( 23 اسفند 85  )مجلس توسط نیروی انتظامی و لباس شخصی ها محاصره شد و معلمان را به جرم" معلمی " و " عدالت خواهی " مورد ضرب  و شتم و بازداشت قرار دادند!!
            کانون صنفی معلمان تهران ( طیف صنفی ) ضمن محکوم نمودن واقعه ی (23 اسفند 85 ) مجدداً از نمایندگان محترم ملت در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارد به وظیفه ی نظارتی خود عمل نمایند و مسببان ضرب و شتم، توهین ، بازداشت ، انفصال از خدمت  و... معلمان را که قلب فرهنگیان کشور را آزرد ، مورد پیگرد قانونی قرار دهند.
            همچنین از ریاست محترم قوه ی قضائیه و وزیر محترم آموزش و پرورش تقاضا می شود موجبات آزادی معلمان و فعالان صنفی در بند ، آقایان فرزاد کمانگر ، هاشم خواستار ، رسول بداغی وبهمن گودرززاده رافراهم نمایند .
     معلمان آگاه
            همکاران شما در کانون صنفی معلمان تهران با تجربه ی سال ها فعالیت صنفی بر این باورند که حصول نتیجه ی مطلوب و دستیابی به اهداف صنفی ، تنها در سایه ی اتحاد و هم دلی و کار تشکیلاتی هدایت شده میسر است و آگاهی واحساس مسئولیت ما ، در قبال حقوق صنفی خود و همکاران و دانش آموزانمان نقش موثری در اجرای قوانین و احقاق حقوق صنفی ما خواهد داشت .
                           کانون صنفی معلمان(طیف صنفی )
                       (  20 اسفند 88  )

هوش چندگانه چیست؟

"مهم نیست چقدر باهوشید! مهم آن است که چگونه باهوشید."  هوارد گاردنر
یکی از دغدغه های همیشگی معلمان و ولدین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت، یافتن روشهایی برای بهتر کردن کیفیت آموزش به منظور رسیدن به بالاترین حد رشد است. از طرفی مسئله وراثت و محیط در رشد دانش آموزان، این سؤال را به ذهن می آورد که آیا تلاش برای غنی سازی محیط (که معلم نقش برجسته و غیر قابل انکاری در ایجاد آن دارد) میتواند در هوش تغییر ایجاد کند؟
نظریه گاردنر در مورد هوشهای چندگانه پاسخ امیدوارکننده ای به این سؤال میدهد.
هوارد گاردنر پروفسور دانشگاه هاروارد با این بینش که: "من میخواهم کودکان دنیا را بفهمند...من میخواهم آنها درک کنند که میتوانند آنرا مکان بهتری سازند...آنها بدانند که هستند و چه کارهایی میتوانند انجام دهند" تئوری هوشهای چندگانه را برای  به چالش کشاندن فرضیه های موجود(سنتی) درباره هوش، ارائه داد. بر اساس تئوری وی حداقل 9 نوع هوش وجود دارند که در مدارس فقط دو مورد از آنها(هوش زبانی-کلامی و هوش منطقی-ریاضی) مورد توجه و ارزیابی هستند.
بر اساس دیدگاه سنتی، هوش افراد از بدو تولد معین و ثابت است و تغییر نمیکند. اما بر اساس دیدگاه مبتنی بر نظریه ی گاردنر، همه افراد ترکیبی از انواع هوشها را دارند که گرچه این ترکیب در افراد مختلف متفاوت است، اما هر کدام از آنها را میتوان بهبود بخشید و ارتقا داد.


انواع هوش از نظر گاردنر:
1-      هوش زبانی - کلامی: توانایی کاربرد زبان مادری و یا سایر زبانها به صورت گفتاری یا نوشتاری است. این نوع هوش باعث میشود دانش آموزان اطلاعات را بهتر حفظ کنند. گوش کردن، صحبت کردن، نوشتن، قصه گویی، آموزش دادن، متقاعد کردن افراد، استفاده از شوخی و ... از مهارتهای دارندگان این نوع هوش است.
2-      هوش منطقی – ریاضی: توانایی کشف الگوها، دلایل مقایسه ای و تفکر منطقی است. دانش آموزانی که دارای این هوش هستند در کلاسهای سنتی خوب عمل میکنند. از مهارتهای این افراد، مرتب کردن و دسته بندی اطلاعات، کشف ارتباط بین مفاهیم ذهنی و انتزاعی، بررسی زنجیره ای از دلایل برای رسیدن به جواب، کار با اشکال هندسی و پژوهش در مورد رویدادهای طبیعی است.
3-      هوش مکانی ( دیداری – فضایی ): توانایی دستکاری و تغییر و تبدیل بر روی ادراک اولیه فرد و خلق مجدد جنبه ای از آن است. این توانایی به فرد امکان میدهد تا با خلق ماهرانه تصاویر ذهنی، به حل مشکلات همت گمارد. از مهارتهای صاحبان این نوع هوش، حس جهت یابی قوی، خواندن و نوشتن و درک نمودارها و جدولها، طراحی، نقاشی و ... است.
4-      هوش حرکتی – جسمانی: استفاده از بدن و سیستمهای ادراکی و مکانیکی مغز در حل مسایل و توانایی فهم دنیا از طریق بدن است. دارندگان این هوش به روشهای خیلی ماهرانه از بدنشان برای رسیدن به اهداف برتر استفاده میکنند. ورزش، رقص، صنعت، استفاده از زبانِ بدن، ایفای نقش، استفاده از دست برای خلق کردن و ساختن و ... از مهارتهای صاحبان این هوش میباشد.
5-      هوش میان فردی: توانایی فهم و درک تفاوتهای فردی از قبیل روحیات، احساسات، هیجانات، فهم افراد و توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. به عقیده گاردنر، این هوش در زندگی اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است زمینه پرورش آن به خوبی فراهم شود. چرا که مستقیماً با انتخاب شغل، انتخاب همسر، و اداره ی زندگی خانوادگی و اجتماعی در ارتباط است. از مشاغلی که این هوش تأثیر عمده ای در آن دارد، معلمی است. از مهارتهای صاحبان این نوع هوش، دیدن از دید دیگران، گوش کردن، همدلی، درک حالتها و احساسات دیگران، ارتباط زبانی و غیر زبانی، اعتماد سازی، ارتباط مثبت با دیگران و... است.
6-      هوش درون فردی: توانایی فهم و بیان احساسات درونی خود و دانستن اینکه چه کسی هستید، چه کارهایی میتوانید انجام دهید، و نیز آگاهی داشتن نسبت به احساسات خود در همان لحظه ای که روی میدهد، میباشد. به عبارت دیگر توانایی فهمیدن و بیان کردن احساسات درونی است. هوش درون فردی در بسیاری از شاخصها اب هوش میان فردی مشترک است. قوه ی تصور بالا، ابتکار، صبر، نظم، کنترل احساسات و خود آرام بخشی برای تصمیمات عاقلانه، از مشخصه های افراد با هوش درون فردی است. از مهارتهایی که دارندگان این نوع هوش دارند میتوان به شناخت نقاط قوت و ضعف خود، آگاهی از احساسات درونی ، آرزو کردن و رؤیا پردازی و دانستن نقش خود در ارتباط با دیگران اشاره کرد.
7-      هوش موسیقیایی: وابسته به هوش منطقی – ریاضی است. این هوش توانایی استفاده از صدا را در حوزه ی وسیعی ممکن میسازد. صاحبان این هوش از طریق موسیقی، احساس و هیجان خود را بیان کرده و از آن طریقفکر میکنند. از مهارتهای دارندگان این هوش، آواز خواندن، نواختن سازهای موسیقی، تشخیص تُن صدا، درک و حفظ ملودیها و ریتمهای موسیقی است.
8-      هوش طبیعت گرا (هوش محیطی): توانایی درک نمادهای طبیعی و احترام و علاقه و حساسیت نسبت به حفظ توازن طبیعت است. دارندگان این هوش، ارزش واقعی تمام جنبه های طبیعت را در نظر دارند. آنها به آینده ی جهان فکر میکنند و نگران تخریب طبیعت توسط بشر هستند. کودکانی که این نوع هوش را دارند علاقمند به نگهداری از حیوانات و گیاهان هستند و داستانهایی را که مربوط به حیوانات و رویدادهای طبیعت باشد، دوست دارند.
9-      هوش وجودگرایانه ( بنیادگرایانه): هوارد گاردنر در قراردادن این نوع هوش در زمره ی هوشهای دیگر تردید دارد اما از آن با عنوان "توجه به مسایل غایی انسان" نام میبرد. این هوش بیانگر تمایل انسان به طرح و جستجوی پاسخ برای پرسشهای بنیادی درباره وجود و هستی است. هوش وجودگرایانه انسان را به سوی  شناخت و درک جهان ماورای فیزیک میکشاند.

 منبع:  کتاب سنجش و کاربرد هوشهای چندگانه در خانه و مدرسه – ترجمه و تألیف فاطمه آذرفر// چزوو

فرهنگیان بیمه طلایی می شوند

وزیر آموزش و پرورش از تحت پوشش قرار دادن معلمان کشور به بیمه طلایی معلم در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در بندرعباس، حمیدرضا حاجی بابایی در جمع فرهنگیان و مدیران استان هرمزگان که پنجشنبه شب در بندرعباس برگزار شد، گفت: در تلاش هستیم تا بیمه ای را تحت عنوان بیمه معلم برای فرهنگیان پیدا کنیم.

وی افزود: مراحل اولیه این طرح اجرا شده و همه شرکتها حتی بیمه دندانپزشکی که گرانترین بیمه هاست در فراخوان ثبت نام کرده اند که از این میان بهترین بیمه را که در شأن معلمان ما باشد تحت عنوان بیمه طلایی معلم برای بیمه کردن انتخاب می کنیم.

وی تصریح کرد: رقم کلانی از وزارتخانه برای بیمه معلم و خانواده شان در نظر گرفته شده است و با پرداخت رقم ناچیزی از فرهنگیان و حمایتهای وزارت آموزش و پرورش، فرهنگیان ما تحت پوشش بیمه طلایی قرار می گیرند.

حاجی بابایی با بیان اینکه برای حفظ  عزت معلمان وزارتخانه تمام توانش را به کار گرفته است ، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش اگر 900 هزار معلم دارد یعنی 900 هزار وزیر دارد و اکنون فضایی ایجاد شده است که هیچ فاصله ای بین وزارت با مدیر و معلم  وجود ندارد. 

تیز هوش فرصت یا تهدید؟

 با کودکان تیزهوش چگونه رفتار کنیم؟
بر خلاف آنچه تصور می‌شود کودکان تیزهوش و با استعداد الزاما در زمینه تحصیل موفق‌تر از سایرین نخواهند بود. درحقیقت این گروه از دانش‌آموزان به علت داشتن هوش غیرعادی، اغلب با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شوند. برای این‌که بتوانیم از استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان تیزهوش به خوبی و در مسیر درستی استفاده کنیم باید بتوانیم به شناخت کاملی درباره آنچه سبب عدم تمرکز و در نتیجه عدم موفقیت آنها می‌شود دست یابیم تا به کمک آن نیازمندی‌های غیر معمول آنها برای یادگیری را فراهم کنیم. یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین مشکلاتی که کودکان تیزهوش و اطرافیان آنها با آن مواجه هستند این است که معمولا این کودکان بسیار مورد توجه هستند. توجه بیش از حد سبب می‌شود که آنها تصور کنند برای کسب موفقیت اصلا نیازی به کوشش و فعالیت ندارند. اگر چه معمولا این گروه از کودکان در مقاطع تحصیلی پایین‌تر نیاز به تلاش زیادی برای یادگیری ندارند، اما با ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر و افزایش حجم و محتوای مطالب درسی معمولا با مشکل مواجه می‌شوند. چرا که اغلب برای یادگیری تلاش نمی‌کنند و یا این‌که اساسا با توجه به این‌ که پیش از این یادگیری را تجربه نکرده‌اند با روش صحیح درس خواندن آشنا نخواهند بود. به عبارت دیگر این افراد معمولا نمی‌‌توانند لزوم تلاش و کوشش برای انجام برخی از کارها را به آسانی بپذیرند. اگر میزان موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش برای یک دوره زمانی طولانی پایین‌تر از حد متوسط باشد، استعداد‌های بالقوه آنها توسط معلم شناخته نخواهد شد و در نتیجه چنین دانش‌آموزانی انگیزه‌‌های تشویقی لازم برای رسیدن به موفقیت را نخواهند داشت و بنابراین به تدریج تمایل به یادگیری در آنها کاهش خواهد یافت. آنها معمولا در انجام تکالیف مدرسه تنبلی کرده و حتی با مشکلات رفتاری مواجه می‌شوند. پسرهای تیزهوش در چنین شرایطی اغلب پرخاشگر و سلطه‌جو می‌شوند و کلاس درس را به تمسخر می‌گیرند. این در حالی است که واکنش دختران تیزهوش اندکی متفاوت است، آنها در چنین شرایطی مضطرب و نگران شده و به اختلالات روان‌‌تنی مانند دل درد مبتلا می‌شوند. برای جلوگیری از چنین پیامدهایی باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ضریب هوشی تنها یکی از عوامل و عناصر موجود در دستور‌‌العمل‌ تعیین شده برای کسب موفقیت است و عوامل متعددی در پیشرفت دانش‌آموزان تاثیر‌گذار خواهد بود که از میان آنها می‌توان به انگیزه، توانمندی‌های اجتماعی و حمایت خانواده، دوستان و معلمان اشاره کرد. با تاکید بر اهمیت پشتکار و سختکوشی می‌توان از گرفتار شدن کودکان در دام تنبلی و سستی جلوگیری کرده و آنها را در مسیر رسیدن به موفقیت راهنمایی کرد.
منبع: جام جم دنیای حرفه و فن / نوشته هاي معلمي در تركيه

جستجوی هویت به امید نیاز دارد.

جستجوی هویت به امید نیاز دارد.
اریک فروم، امید را تلاشی برای زندگی پربارتر و رهایی از ملال دایمی میداند. اما به انتظار فردا نشستن برای بهتر شدن وضع موجود را امید نمیداند. هوس و آرزوی داشتن ماشین و خانه ی بهتر هم که همانا اندیشیدن به تن پروری است، سوای آن تعریفی است که او از امید ارائه میدهد.
هدف انسان در زندگی تبدیل شدن به موجودی با هویت و اثرگذار و با فایده است، چنانکه بتواند نقش مرکزیت و نقطه اتکای تغییر و دگرگونی را بازی کند. یعنی انسان باید کنش باشد و زندگی واکنش. چرا که عکس اینصورت، یعنی تبدیل شدن انسان به موجودی غیر فعال و کنش پذیر، پوچی زندگی او را به ارمغان می آورد. در چنین صورتی انسان الینه شده و این حالت انفعالی و کنش پذیر او را از "خود بیگانه" و "بی خویشتن" میکند. در عوض تسلیم انواع بتها و طاغوتهای پیرامون گشته و با از دست دادن ایمان و اراده و قدرتش به انسانی مضطرب، تنها و دلمرده مبدل میشود.
چاره چیست؟ با این خطر عظیم "خوار شدن" که در کمین همگان است چگونه باید مقابله کرد؟ و آیا بهتر است به تنهایی با آن مبارزه کنیم یا به شکل جمعی؟
شبح انفعال و بی تفاوتی، هویت و شخصیت و فردیت را از میان برمیدارد و آنگاه سایه انسانیت را تنها در احساسهای نشئه گونه و روانی باید جستجو کرد. دمی ناراحت و غمگین از مسئله ای کوچک، زانوی غم به سینه میکشیم و لحظه ای بعد، با لبخند و رضایت کاذب بُتی، در ابرها ره میپوییم. این مشکل از آنجا ناشی میشود که ما کنش نیستیم، بلکه تابع و وابسته‌ی هر آنچه که برایمان ساخته اند هستیم.
اما راه حل، تغییر این ارتباط و معکوس نمودن جهت آن است. بدین معنا که با بازیابی هویت خود، بتهای ذهنمان را شکسته و با اراده و قدرت انسانی، خود را از نقش یک دنباله رو و مطیع رها کنیم.
همه ما در تلاش برای یافتن چیزی هستیم که خود را با آن بازشناسیم و این همان "در جستجوی خویشتن" برای رهایی از "بی خویشتنی" است. اما این نه فقط در مفهوم فردی که در معنا و معیار جمعی نیز بسیار حائز اهمیت است. نیاز به همنوع، همراه و مکمل در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اصولاً در زندگی، لزوم توجه و تلاش برای بازیابی هویت جمعی را بیشتر نشان میدهد. به عبارتی احتیاج به این بازشناسی یک نیاز روانی برای همه است". و از آنجایی هم که هر تلاشی برای تغییرات فردی و اجتماعی نیازمند فاکتور مهمی به نام "امید" میباشد، قبل از هر چیز لازمست تعریف و مفهوم راستین امید را از "به انتظار فردای تن پرور" نشستن و "شکیباییهای بی مورد و منفعلانه" و یا "پرگوییهای باری به هر جهت" تفکیک کنیم.

چزوو

۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

نباید های امروز

نباید بگذاریم  كساني كه دل امام را خون كردند براي ما راه مشخص كنند
حسن روحانی در سالگرد همسر امام در حرم مطهر گفت: ممکن است مردم تصور کنند که فشارهای وارد شده به امام و بیت امام صرفا از سوی دستگاه جبار و مستبد شاهنشاهی و یا از توطئه ابر قدرت‌ها بوده است اما فشارهای دیگری هم بود که حتی امام آنها را بدتر از آن دو توصیف می‌کرد و می‌گفت، گلوله‌های رژیم در 15 خرداد، آنقدر دردناک نبود که برخی از زخم زبان‌ها و تهمت‌های مقدس‌مابان بود و در واقع آن تهمت‌ها گاهی سخت‌تر و دردناک‌تر از گلوله‌های رژیم گذشته بود و این خاندان علاوه بر این‌که از جباران زمان و ابرقدرت‌ها زجر کشیدند از افراد کوته نظر، مرتجع و متحجر نیز رنج کشیدند. روحانی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم راه امام مخدوش شود، ‌گفت: امام به ما درس وحدت داد و یادمان داد تا با وحدت به اهدافمان برسیم امام معتقد بود که نباید بگذارید تفرقه شود، نگذارید که جامعه شقه شقه شود. نگذارید هر گروه مقابل گروه دیگر باشد و یک گروه به دنبال حذف گروه دیگر؛ این‌ها خط امام است. ا‌ينها یادگاران امامند و اینها هستند که باید حفظ شوند.
وی افزود: جامعه ما نباید جامعه‌ای شود که هرکس به خود اجازه دهد هر سخنی را بگوید و حتی نسبت به بیت امام و یادگاران امام سخن ناروا بگوید. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: یادگاران امام باید همیشه در این جامعه عزیز باشند و نباید بگذاریم عزیزان امام منزوی شوند.وي با بیان اینکه نباید جامعه ما جامعه‌ای شود که عده‌ای اجازه یابند عده‌ای دیگر را حذف کنند، گفت: در حالیکه مقام معظم رهبری بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکید می‌کنند، عده‌ای می‌خواهند دفع حداکثری و جذب حداقلی کنند و حتی همین حداقل را هم جذب نمی‌کنند و می‌خواهند با یک باند کشور را اداره کنند .
امامی کاشانی در نماز جمعه امروز تهران:
نبايد به تندگويان و تندنويسان گوش دهيم تندي در اسلام غلط است. 


آقا اجازه؟

فرشیدی و زندانی کردن والدین!!

فرشیدی و زندانی کردن والدین!!فرشیدی برای معلمان نامی اشنا است. وزیر سابق اموزش وپرورش که در برخورد با مطالبات صنفی معلمان در دوره ی  وزارتش بجای اتخاذ شیوه های اقناع وپاسخگویی و تعامل به روشهای امنیتی و صدور احکام تاریخی انفصال و تعلیق و کسر حقوق روی اورد . در  گفتگو با خبرنگار مهر  برای  کاستن از تعداد مردودی ها وباز ماندگان از تحصیل به ارائه راهکار پرداخته است و خواهان زندانی شدن والدین  دانش اموزان شده است وگفته است  : از جمله مواردی که در زمان وزارت بنده احیا و به قانون تبدیل شد این بود که خانواده هایی که دانش آموزانشان را به مدرسه نمی فرستادند، باید حداقل یک میلیون تومان جریمه شوند و حتی برای آنها پیش بینی 6 ماه زندان را داشتیم.در ابتدای دولت نهم طرحی از سوی معاونت عمومی وزارت آموزش و پرورش تصویب شد که طبق آن والدین دانش آموزانی که مانع از تحصیل فرزندانشان می شدند به جریمه نقدی یا گذراندن 6 ماه زندان محکوم بشوند، به عقیده بسیاری از کارشناسان این اقدام بازدارنده در مسائل آموزشی و فرهنگی جواب نمی دهد به همین دلیل این قانون طی سه سال گذشته مسکوت ماند.وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: این قانون یک راهکار بود که مسکوت ماند ولی می توانست موجب کاهش میزان بازمانده از تحصیلان به خصوص در مناطق محروم فرهنگی و اجتماعی شود.فرشیدی یکی دیگر از راههای کاهش بازمانده از تحصیلان در مناطق محروم را استفاده از مسائل اقتصادی دانست و گفت: آموزش و پرورش باید از هدفمند کردن یارانه ها استفاده کند و از مردم بخواهد که حتما برگه اشتغال به تحصیل فرزندانشان را برای دریافت یارانه ارائه دهند.فرشیدی درباره عکس العمل تدافعی مسئولان فعلی آموزش و پرورش در رابطه با آمار بالای افت تحصیلی در مدارس تاکید کرد: معتقدم که این وزارتخانه به جای واکنشهای نامناسب و غیرمنطقی باید همکاری دو جانبه ای را با رسانه ها داشته باشد.

آقا اجازه؟ 

وزير آموزش و پرورش : تمام مطالبات فرهنگيان تا پايان هفته آينده پرداخت مي‌شود

وزير آموزش و پرورش گفت : تا پايان هفته آينده تمام مطالبات فرهنگيان پرداخت مي‌شود.

به گزارش آموزش نیوز به نقل از ایرنا ، حميدرضا حاجي بابايي كه روز پنجشنبه به همراه هيات دولت به هرمزگان سفر كرده است، در جمع خبرنگاران اين استان اظهار داشت: چهار هزار ميلياردريال اعتبار به منظور پرداخت مطالبات فرهنگيان به تمامي استانها واريز شده كه تا پايان هفته آينده به آنها پرداخت خواهد شد.

وي افزود: البته در اين ميان، پرداخت مطالبات معلمان بخشي از مناطق محروم با مشكل مواجه است كه در صورت حل شدن مشكل، مطالبات آنها نيز بلافاصله پرداخت خواهد شد.

وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: ما مشكل پولي در اين ميان نداريم و آماده پرداخت تمام مطالبات فرهنگيان هستيم .

حاجي بابايي با اشاره به نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه كشور، تصريح كرد: سند ملي آموزش و پرورش تهيه شده و در شوراي عالي آموزش و پرورش در دست بررسي است.

وي خاطرنشان كرد: ما تحول بنيادي در تمامي بخشهاي آموزش و پرورش را در دست اجرا داريم و درصدد تربيت دانش آموزاني با تفكر عميق و نگاه روشن هستيم.

به گفته حاجي بابايي، آموزش و پرورش قصد احداث ‪ ۲۰‬هزار نمازخانه ، ‪۲۰‬ هزار كتابخانه و چهار هزار سالن ورزشي را تا سه سال آينده دارد

اعتصاب غذای محمد داوری

سخن معلم :محمد به مدت یک هفته اعتصاب غذا نموده است اما مسئولان هیچ گونه توجهی به این کار نکرده اند !
محمد داوری همچنان در انتظار برگزاری دادگاه خود می باشد.



حدود چند هفته قبل معاون وزیر اطلاعات برای بازدید به بند ایشان آمده است .
بر خلاف سایرین که سکوت اختیار می کنند آقای محمد داوری و نیز آقای مهدی کریمیان به وضعیت موجود اعتراض می کنند .
10 دقیقه پس از رفتن ایشان این دو نفر به سلول انفرادی منتقل می شوند و در اعتراض به این کار مسئولان اعلام می کنند که به خاطر تنبیه این کار را می کنیم !
هیچ گونه امکاناتی از قبیل کتاب ، تلویزیون ، روزنامه و حتی رفتن به هواخوری روزانه در اختیار آن  دو نفر نیست ؛ تنها در هفته یک روز هواخوری  به آن ها داده می شود ضمن آن که با اصرار فراوان  فقط روزنامه کیهان در اختیار آن ها قرار می گیرد !
محمد به مدت یک هفته اعتصاب غذا نموده است اما مسئولان هیچ گونه توجهی به این کار نکرده اند !
محمد داوری همچنان در انتظار برگزاری دادگاه خود می باشد.

وبلاگ فرهنگیان کردستان (زانياري) فیلتر شد

  باز هم فيلترينگ
وبلاگ فرهنگيان كردستان(زانياري) به آدرس : http://zanyari86.blogfa.com/  از ساعاتي پيش فيلتر گرديد. "زانياري" در بازتاب برخي خبرهاي آموزش و پرورش- به ويژه كردستان- و همچنين نوشته هاي تني چند از فعالان كرد،فعاليت مي كرد. اين در حالي است كه در شيوه ي  كاري اين رسانه، رعايت قانون و چارچوب هاي معمول،كاملآ مشهود بود. متآسفانه گويا تحمل مسئولان ودولت مردان كنوني، روز به روز كمتر مي گردد و هيچ گونه انتقادي را بر نمي تابند!

مجوز استخدام معلمان حق‌التدريس‌ آماده شد

وزير آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام حق‌التدريس‌ها آماده شده است و 40 هزار نيروي متخصص استخدام خواهند شد و آخرين مرحله‌ هم امروز طي شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، حميدرضا حاجي‌بابايي در حاشيه همايش مؤسسان مدارس غير دولتي شهرستان‌هاي استان تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مجلس با حذف پيش دانشگاهي مخالفتي ندارد و اين طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و همچنين شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب شده است و از مهر به سمتي حركت مي‌كنيم كه حذف اين مقطع را اجرايي كنيم.
وي در خصوص اينكه تكليف مدارس پيش‌دانشگاهي چه خواهد شد، بيان كرد: بررسي تعيين تكليف نهايي اين مراكز در حال پيگيري است اما آنچه مسلم بوده اين است كه قطعاً از سال آينده مركزي تحت عنوان پيش‌دانشگاهي نخواهيم داشت و دانش‌آموزان سوم دبيرستان ممكن است به سال چهارم دبيرستان بروند.
وزير آموزش و پرورش در خصوص اعتراض دانش‌آموزان مقطع فني و حرفه‌اي نسبت به حذف سهميه ورود به كارشناسي دانشگاه‌ها، گفت: اين افراد دانش‌آموزاني هستند كه كارداني خود را تمام كرده و به دنبال مدرك كارشناسي خود هستند، در حالي كه آموزش و پرورش نمي‌تواند به آنها مدرك بدهد.
حاجي بابايي افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از سال 89 به بعد هيچ وزارتخانه‌اي به جز وزارت علوم حق ندارد مدركي بالاي ديپلم بدهد لذا مشكل اين دانش‌آموزان مربوط به آموزش و پرورش نيست.
وي در خصوص مدارس غير دولتي نيز بيان كرد: در حال حاضر يك ميليون دانش‌آموز در مدارس غير دولتي مشغول تحصيل هستند، البته نگراني‌هايي در خصوص شرط معدل و آزمون ورودي از سوي اولياي اين مدارس مطرح شده كه با جلسات متعدد و انتصاب مسئولان سعي مي‌كنيم مشكلات اين مدارس را مرتفع كنيم.
حاجي‌بابايي اضافه كرد: آموزش و پرورش در دستور كار خود افزايش و يا توسعه مدارس غير دولتي را ندارد اما به ميزان استقبالي كه از اين مدارس باشد و مردم خواهان احداث اينگونه مدارس باشند، آموزش و پرورش نيز در اين زمينه هم كمك خواهد كرد.
وي در خصوص استخدام معلمان حق‌التدريس نيز بيان كرد: مجوز استخدام حق‌التدريس‌ها آماده شده است و 40 هزار نيروي متخصص استخدام خواهند شد و آخرين مرحله‌اش هم امروز طي شد.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: در سال 1389، 24 هزار معلم حق‌التدريس استخدام مي‌شوند و بايد برنامه‌ريزي‌هاي آن را انجام دهيم لذا لازم است كه مداركشان را تحويل دهند؛ اصل براي ما سابقه كار است و معلم‌هاي حق‌التدريس از ابتداي مهر بر اساس سوابقشان به صورت حق‌التدريس سركلاس مي‌روند. 

منبع:آموزش نیوز

سر کاری...

دوای درد بیکاری، گذاشتن بر سر کاریست          دلیل این همه وعده،  یقیناً که سر کاریست
زقیل و قال عالمیان، هرآنچه بودی و دیدی         همه را مال خود کردند،ازین سختتر کدام کاریست؟
به یک انگشت اشاره، چنان اشارت بنمودند        که این اعجوبه ی دوران،  بیشتر ازدیگران حالیست
به اظهارات گوناگون، هر آنچه وعده بود دادند     توهّم  دیده بودند که، وعده  رمز ماندگاریست
با خنده ها و طنازی، همه مارا جگر سوختند       از آن پس در کنار اشک، زچشمانمان خون جاریست
خدایا صبر ایوبی، به مردم داده ای   چونان          که آن کرمهای خون آشام،که گویی هرکدام ماریست،
سوار بر گرده مردم، هر آنچه خواستند، خوردند     عجب نیست که چنین اکنون، میان سفره ها خالیست
هرآنکه گفت کاین کج بار،به سرمنزل نخواهدرفت    چنان مظلوم نمایی شد، که گویی او سیاهکاریست
زاندیشمند و اهل فکر، برون کردند هر که بود        بلنداندیش ودانشمند،در چشمانشان چون خاریست    
حلقه ی یاران خود را، چنان محدودتر کردند           که فرزند نیز امروزه، از دست آنان فراریست
در آن تاریخ عبرت ساز، که چون آینه میماند          چه بسیار ظالمان بینی، سرانجام کارشان زاریست

۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

حکومتی كه كمتر از بولي (ادراری) ارزش دارد!؟!؟

ارزش سلطنت هارون
روزي هارون از بهلول پند خواست ،
بهلول پرسيد:
اگر در بيابان بي‌آب بماني و تشنگي بخواهد در گلوي تو مرگ بريزند چه مي‌كني؟ ودر مقابل مقدار كمي آب چه مي‌دهي؟
هارون گفت:
صد دينار طل
بهلول گفت:
اگر كسي كه صاحب آب است به پول راضي نشود؟
هارون گفت:
نصف پادشاهي‌ام را مي‌دهم.
بهلول گفت:
حال اگر به حبس البول مبتلا شوي و نتواني رفع آن كني چه مي‌دهي تا معالجه‌ات كنند؟
هارون گفت:
نصف ديگر پادشاهي‌ام را مي‌دهم
بهلول گفت:
پس اي خليفه اين پادشاهي كه كمتر از آبي و بولي ارزش دارد چگونه تو را مغرور مي‌‌كند بينديش و با آفريدگان خدا خوش رفتار باش.
علي اكبر رباني، داستانهايي از بهلول عاقل، ص 73  

تقريرات 

۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

آخرین خبر از وضعیت آقای محمد داوری




سخن معلم : آخرین خبر از وضعیت آقای محمد داوری  ، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و سردبیر سایت سحام نیوز این است که پرونده ایشان از شعبه 26 به شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی منتقل شده است .
پس از گذشت حدود 2 هفته از انتقال ایشان به سلول انفرادی به خاطر اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی ، محمد داوری همچنان در همان وضعیت به سر می برد و در مقابل اصرار های فراوان وکیل ایشان در مورد روشن شدن وضعیت ، قاضی پرونده گفته است که احتمالا قبل از سال نو محاکمه خواهد شد و گرنه به بعد از عید موکول می شود !
همچنان  از تماس تلفنی ایشان با خانواده جلوگیری می شود و مادر پیر ایشان نگران وضعیت محمد است و بی قراری می کند .

۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

نظریه جدید رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در مورد رابطه میان " کیفیت بخشی آموزش " و " میزان تعطیلات " ... و حلقه مفقوده ای به نام " واقعیات " !






سخن معلم :هر سال و در آستانه نوروز و بعد از آن به یک باره بحث " تعطیلات " به موضوع روز رسانه ها تبدیل می شود ؛ شاید این نیز یکی از اثرات مخرب روزمرگی باشد که هر آن چه در معرض دید ماست به چشم می آید و به فکر ریشه ها و نیز برنامه ریزی برای رفع و یا بهینه کردن آن نبوده و نیستیم !
سخن معلم اخیرا و در راستای طرح " سند ملی " که در آن اشاره ای به روند حذف تعطیلات شده بود مطلبی در مورد آن منتشر کرد :

نقدی سربسته بر بسته ای خیلی محرمانه به نام " سند ملی آموزش و پرورش " !!

http://smiedu1.blogspot.com/2010/02/blog-post_12.html#more

البته سعی کرده ام تحقیقی در مورد بررسی تطبیقی تعطیلات به ویژه تعطیلات تابستانی بین چند نظام آموزشی جهان انجام دهم که به زودی آن را منتشر کنم ؛ اما موضوعی که به تازگی مطرح شده است و باید آن را جزء نظریه های جدید تعلیم و تربیت به حساب آورد ، تئوری رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس در مورد رابطه میان " کیفیت بخشی " و " میزان تعطیلات " است !

بخوانید :

" تعطيلات مدارس از حد منطقي فراتر رفته است

رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس:

تعطيلات مدارس از حد منطقي فراتر رفته است
رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس گفت: تعطيلات مدارس بايد به يك اندازه مطلوب و مناسب باشد كه متاسفانه اين تعطيلات از حد منطقي فراتر رفته است. علي كريمي فيروزجايي در گفتگو با فارس اظهار داشت: تعطيلات در ايران يكي از مقولاتي است كه با يك بازنگري دقيق در رابطه با آن بايد هرچه زودتر راهكارهايي براي كاهش آن اتخاذ شود. وي ادامه داد: در رابطه با تعطيلات مدارس و دانشگاه ها در كميسيون آموزش و تحقيقات، جلسات متعددي برگزار شده است كه مشخص شد تعطيلات مدارس و دانشگاه در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي دنيا بسيار بيشتر و نامناسب است. رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس افزود: رقم و آمار تعطيلات مدارس، بسيار بالاست و در همين زمينه كاهش تعطيلات مدارس در ايام عيد نوروز و فصل تابستان يكي از ضروريات نظام آموزشي محسوب مي شود. كريمي فيروز جايي تصريح كرد: يكي از عواملي كه موجب آمار بالاي تعطيلات در ايران شده است، محاسبه ايام تعطيل كشور بر اساس مناسبت هاي مذهبي، تاريخي و ملي است كه بايد براي آن چاره انديشي شايسته اي صورت گيرد. وي با اشاره به اينكه <تعطيلات موجب اتلاف هزينه ها و انرژي كشور مي شود> بيان كرد: جمعيت دانش آموزي و دانشجويي نياز به تفريح و استراحت مناسبي دارند و بايد با برنامه ريزي دقيق و مدون، ايام تعطيل خود را با كارهاي فرهنگي، تربيتي و آموزشي همراه كنند كه متاسفانه در كشور چنين امري مشاهده نمي شود. رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس افزود: در راستاي كاهش تعطيلات مدارس، بحث هاي فراواني در مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس صورت گرفته است كه در ادامه با هدف كيفيت بخشي به تقويم تعطيلات مدارس، مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات تصميم خود را در رابطه با اين موضوع اتخاذ خواهند كرد. وي در پايان خاطرنشان كرد: هرچه تعطيلات مدارس در نوروز و فصل تابستان كاهش يابد در راستاي رسيدن به هدف و كيفيت بخشي در نظام آموزش، موفق تر عمل خواهيم كرد. آفتاب یزد ۱۷/۱۲/۸۸ "

واقعیت این است که ساختمان های مدارس و وضعیت فیزیکی آن به هیچ وجه با ویژگی های یک نظام آموزشی اثر بخش مطابقت ندارند !

در واقع مدارس به زندان بیشتر شباهت دارند تا یک محیط برای پرورش و آموزش !


از سوی دیگر ، آزادی عمل معلم برای مدیریت این وضعیت و تغییر و نوآوری هم در مرتبه پایینی قرار دارد و در مدارس از ترس به هم خوردن نظم که مساوی با 
" سوء مدیریت " است سعی می شود که دانش آموزان به هر صورت ممکن پشت میزهای خود دپرس شوند !


از روش های متنوع و مدرن تدریس تنها" سخنرانی " برجای مانده است !

هر چند در کلاس های 40 نفره امکان اجرای این روش نیز وجود ندارد و نقش معلم به یک کنترل چی تنزل داده شده است !

اما از همه مهم تر که نقشی کلیدی و راهبردی در آموزش ایفا می کند همان فقدان و یا کاهش شدید " انگیزه ها " برای فرآیند " پرورش " هم از سوی " دانش آموز " و هم " معلم " است .

شاید به علت فقدان چشم اندازی روشن و قابل پیش بینی از آینده تحصیلی و مهم تر از آن " شغلی " ، دانش آموزان انگیزه ای در خود برای تلاش بیشتر نمی بینند و وقتی که پای صحبت آنان می نشینی شاید اکثریت آینده خود را در آن سوی مرزها جست و جو می کنند !

از طرف دیگر معلم نیز به عنوان استوانه دیگر تعلیم و تربیت به علت مسائل و مشکلات بی شمار زندگی که او را احاطه کرده است و نیز فقدان یک " سیستم ارزشیابی هوشمند و به روز " انگیز ه ای برای تغییر وضعیت موجود ندارد و بیشتر ترجیح می دهد که موافق جریان حرکت کند !


به محض رویت چند تعطیلی در تقویم لبخند و امید بر لبان همه نقش می بندد شاید که این تعطیلات بتوانند مرهمی برای این زخم های ناشی از روزمرگی باشند ...

به نظر می رسد که مسئولان و برنامه ریزان کوچک ترین اطلاعی از وضعیت درونی سیستم ندارند و بیشتر آن چه را که دوست می دارند می بیینند تا آن چه که باید باشد !

از این روست که با وجود گذشت سال ها از این بحث های بیهوده در مورد " اثرات مخرب تعطیلات " هنوز تقویم غیر رسمی بر نوع رسمی آن غلبه دارد !

بهتر است مسئولان به جای ارائه نظریات آن چنانی کمی از پستوهای خود بیرون آمده و از نزدیک واقعیات را لمس کنند !

شاید ...

شایسته‌سالاری فامیلی به سبک آقای استاندار

اختلاف امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان با وی تا به آنجا آشکار شده است که امام جمعه از امضای بیانیه‌هایی که معمولا با امضاهای مشترک ایشان در استان صادر می‌شود ـ از جمله بیانیه 22 بهمن ـ خودداری کرده است.

استاندار اصفهان با شایسته‌سالاری منحصر به فرد خود، برخی از اقوام و نزدیکان خود را به مناصب حساس استانی برگزیده است.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، علیرضا ذاکر اصفهانی که در دولت نهم، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود، با آغاز فعالیت دولت دهم و با وجود مخالفت اغلب نمایندگان این استان در مجلس به استانداری اصفهان منصوب شد.
انتصاب وی به سمت استانداری اصفهان که حتی مخالفت برخی از علما سطح بالای استان را نیز در پی داشت، مقدمه‌ای برای انتصاب های فامیلی و خانوادگی شد.
بنا بر اطلاع خبرنگار ما، برادر استاندار به سمت مدیرکل حراست استانداری، همسر وی به سمت مشاور استاندار در امور بهداشت و درمان، یکی از باجناق‌هایش به عنوان مشاور استاندار و دیگر باجناقش نيز به عنوان مشاور پژوهشي استانداری منصوب شده‌اند. همچنین یکی دیگر از نزدیکان آقای استاندار به سمت مشاور استاندار گمارده شده است.
گفته می‌شود، استاندار کنونی اصفهان بیش از بیست مشاور منصوب کرده که افرادی با مدرک دیپلم و فاقد تخصص‌های لازم در بین آنها دیده می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: اختلاف امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان با آقای ذاکر اصفهانی تا به آنجا آشکار شده است که امام جمعه اصفهان از امضای بیانیه‌هایی که معمولا با امضاهای مشترک ایشان در استان صادر می‌شود، از جمله بیانیه 22 بهمن خودداری کرده است.
گفتنی است، در دولت نهم نیز همسر یکی از استانداران شمالی کشور به عنوان مدیر کل استانداری منصوب شده بود که با رسانه‌ای شدن موضوع و بالا گرفتن انتقادها و نیز ورود دستگاه های نظارتی مسئول، این انتصاب منتفی شد.

حاجی بابایی:مدارس را به معلمان اجاره می‌دهیم

 دوشنبه : 17 /12 / 1388
وزیرآموزش و پرورش: 
مدارس را به معلمان اجاره می‌دهیم 

وزیر آموزش و پرورش درباره سخنان ضد و نقیضی که درباره واگذاری اداره مدارس به ارگان‌های مختلف وجود دارد، گفت: به دنبال این هستیم که پس از بررسی قیمت تمام شده یک مدرسه، آن را به معلمان اجاره دهیم.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با مهر، با بیان این خبر افزود: هیاتی را تشکیل داده‌ایم که قیمت تمام شده مدارس را محاسبه کند، یعنی بررسی شود که هزینه‌های یک مدرسه اعم از هزینه‌های جاری، حقوق معلمان و سرانه دانش‌آموزان چقدر می‌شود.
چندی پیش سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که «با خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، اداره مدارس به صورت مدیریت پیمان انجام خواهد شد.»
غلامرضا حیدری کرد زنگنه در این باره گفته است: «بر اساس ماده 16 قانون خدمات کشوری می‌توان براساس قیمت‌های تمام شده، برون سپاری را درمدارس انجام داد.»
حاجی بابایی اظهار کرد: پس از محاسبه دقیق هزینه‌ها اگر دیدیم که اداره مدارس برای کسی ارزش مالی دارد، اداره آن را به معلمان باتجربه واگذار می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که «آیا با این روش هزینه‌های آموزش بر خانواده ها تحمیل نمی‌شود؟» گفت: نه اینگونه نخواهد شد؛ چرا که هزینه‌های یک مدرسه را ما در اختیار مدیر قرار می‌دهیم و از او می‌خواهیم مدرسه را اداره کند.
حاجی بابایی در پایان تمام سخنانی را که درباره واگذاری مدارس به ارگان‌های مختلف عنوان می‌شود را تکذیب کرد و گفت: تمام این افراد از روی بی‌علمی صحبت می‌کنند.
 
روزنامه دنیای اقتصاد دوشنبه 17 / 12 / 1388

موافقت با بازنشتگی پیش از موعد 2700نفر

دوشنبه : 17 /12 / 1388
آقا اجازه ؟ :مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش: حميدرضا حاجي‌بابايي اظهار داشت: در پي درخواست‌هاي مكرر فرهنگيان، با بازنشستگي پيش از موعد 2 هزار و 700 نفر از متقاضيان كه در گذشته تقاضاي خود را به‌صورت مكتوب به ادارات تابعه داده‌اند، موافقت مي‌شود. ‌شرايط و جزئيات اين خبر متعاقباً اعلام خواهد شد. 
 

معلمی در گردو غبار !مسولان بخوانند

دوشنبه : 17 /12 / 1388
آقا اجازه : داستان گرد وغبار برای من داستان قدیمی و کهنه ای است چرا که سال ها در خوزستان  تدریس کرده ام و دشواری معلمی در هوای داغ و کلاسهای بی کولر کم بود که گرد وغبار هم به ان اضافه شد . گرد وغباری که تا تهران را نپوشاند کسی ان را ندید و گلوی کسی را نخراشید و گوشی صدای سرفه های اهالی ان را نشنید . این پست شرح حال معلمی غبار الود است و اوردنش را در وبلاگ اقا اجازه ؟ را ادای دینی می دانم به شاگردانم وخوزستان که امام ره درباره اش گفت:  خوزستان دینش را به اسلام ادا کرد .شاید مسئولی بخواند وتکانی بخورد و ادای دینی به خوزستان کند . 

 همه چيز از روز گردو غبار شروع شد.
احساس مي كردم نفس نمي توانم بكشم. چشمانم مي سوخت و اشك مي ريخت. كم كم سرفه ها شروع شدند. سرفه هاي بي اماني كه صبح تا شب و از شب تا صبح تداوم داشتند.سرفه هايي كه سر درد شديد و بدن درد شديد همراه شد.توي نوبت متخصصين شهر و داروخانه و.....اما به اين ختم نشد.كم كم مجبور شدم اكسيژن بگيرم. دوازده شب به روي مبل و به صورت نشسته خوابيدم.چون در غير اين صورت با كمبود اكسيژن روبه رو بودم.دارو هاي مختلف شيميايي و گياهي ، اسپري ، كورتون و .......الان هم كه چندين روز است علاوه بر مشكلات قبليم ،صدايم را كاملا از دست دادم.و در يك كلام خانه نشين شدم.معلم بي صدا.اگه سرفه ها امان مي دادند ،ممكن بود صدام برگرده اما الان تمام تارهاي صوتيم زخم هستند.دلم براي شكوفه هاي كلاسم خيلي تنگ شده.خيلي.......ازوضعيتي كه برام پيش آمده خيلي عصباني هستم و زجر مي كشم.اما دكتر بيرون رفتن از منزل را برايم ممنوع كرده.مدير، نيرويي را جاي من به كار گرفته است و از اين بابت جاي شكرش باقيست.ازتمام گل هاي كلاسم خواهش مي كنم به حرف هاي معلم جديد خانم شمعوني خوب گوش كنند و دانش آموز نمونه اي باشند.درست مثل فبل.
يعني با اين شرايط .......باز هم مي توانم به كلاس خودم برگردم؟
خداوندا..............................
ادرس معلم نویسنده :آب آبی دریا آبی 

مدارس هوشمند

دوشنبه : 17 /12 / 1388
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه از راه اندازی 500 مدرسه هوشمند در کشور در راستای فاز آزمایشی طرح هوشمند سازی مدارس خبر داد و گفت: این فاز طبق برنامه تا پایان خرداد ماه سال 89 اجرایی می شود.
سعید مهدیون در مورد اجرای طرح هوشمندسازی مدارس کشور با بیان این خبر افزود: تجهیزات این پروژه تامین شده و 500 مدرسه در کشور که در فاز آزمایشی دیده شده است به ترتیب تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.وی با بیان اینکه اولین مدرسه هوشمند در کشور برای نمونه هفته گذشته در استان بوشهر راه اندازی شد گفت: فاز آزمایشی طرح مدارس هوشمند باید در کل استانهای کشور پیاده سازی شود تا الگویی برای طراحی دیگر مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش باشد.

اوایل اسفند ماه جاری 27 کلاس درس هوشمند با اعتبار بالغ بر 135 میلیون ریال در مدارس راهنمایی استان بوشهر راه اندازی شد و 200 کلاس درس دیگر نیز با اعتبار دو و نیم میلیارد ریال در حال طراحی هستند.
طبق برنامه چهارم توسعه باید در 50 هزار مدرسه کلاس هوشمند ایجاد شود که تاکنون تعداد اندکی از این مدارس راه اندازی شده اند. ایجاد هر کلاس درس هوشمند 500 میلیون ریال هزینه در بردارد. 

روز جهانی زن خجسته باد

دوشنبه : 17 /12 / 1388
به مناسبت هشت مارس:
روز جهانی «زنان» را گرامی بداریم
سهیلا وحدتی
روز 8 مارس در فرهنگ ما به زبان فارسی «روز جهانی زن» خوانده می شود. روی مفهوم این عبارت اندیشه کنیم:
آیا «زن» بودن مایه مباهات و افتخار ماست و باید به آن بالید و آن را بزرگ داشت؟ بله، برای ما زنان البته چنین است. ولی خوب به همان اندازه «مرد» بودن برای مردان مایه مباهات و افتخار است، مگر نه؟ پس 8 مارس از چه رو تا این اندازه اهمیت دارد؟

اگر دقت کنیم می بینیم که ما در زبان انگلیسی روز جهانی «زن» نداریم، بلکه «روز جهانی زنان» است که مورد توجه قرار می گیرد. International Women’s Day و دلیل اینکه سازمان ملل متحد این روز را در تقویم خود نهاده و به آن اهمیت می دهد، نیاز جدی به بهبود وضعیت زنان در سراسر دنیاست.


برای نمونه:

هنوز در هیچ کشور دنیا زنان بطور کامل موقعیت برابر با مردان بدست نیاورده اند. موقعیت زنان در بسیاری از کشورها از نظر فقر، بیسوادی، و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی بشدت اسفناک است. از جمله اینکه:

• در هر دقیقه یک زن به خاطر بارداری یا زایمان می میرد.

تنها تجسم چهره های زنانی که در طول نوشتن یا خواندن این مطلب جان خود را از دست می دهند، شاید برای درک عمق مساله جهانی زنان کافی باشد و از این رو ضرورت وجود روز جهانی زنان را بخوبی روشن می سازد. اما هنوز این بخش کوچکی از قصه وضعیت تلخ زنان در دوران ماست:

• در هر دقیقه، آلت جنسی چهار دختربچه بریده می شود تا پس از بلوغ هرگز نتوانند طعم لذت جنسی را حس کنند.

• در هر پنج دقیقه یک زن به خاطر سقط جنین جان خود را از دست می دهد.

• درجهان 1.3 بیلیون مردم فقیر وجود دارد. از این عده، 70درصد زن هستند.

• در دنیا 1 بیلیون نفر بیسواد وجود دارد. از این عده، دو سوم شان زن هتسند.

• از 27 میلیون آوارگان جنگی و پناهندگان جهان، هفتاد تا هشتاد درصد زن هستند.

• از 130 میلیون کودکی که به مدرسه نمی روند، دو سوم شان دختر هستند.

• در کار مساوی با مردان، حقوق زنان بطور متوسط سه چهارم حقوق مردان است.

• میزان کار بدون مزد زنان در مقایسه با مردان دو برابر است.

• زنان سرپرست یک چهارم خانواده های جهان هستند.

شاید این آمار که نگاهی به وضعیت زنان در جهان است، منظره کشورهای فقیر افریقایی و یا توسعه نیافته را در ذهن ما مجسم کند که در آنها زنان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. اما این تصویر کامل نیست.

• در امریکا از هر سه دختر زیر 18 سال، یک نفر مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

• در دانشگاه های امریکا، از هر پنج دختر دانشجو یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد. فقط ده درصد از این موارد تجاوز توسط قربانیان گزارش می شود.

و در همین حال، جالب اینکه تاریخچه ی اعاده ی حقوق بشر زنان به کشورهای غربی، یعنی امریکا و اروپا، محدود نمی شود:

• اولین کشوری که به زنان حق رای داد، کشور نیوزیلند بود که در سال 1893 حق رای زنان را به رسمیت شناخت.

و اگر تصور کنیم که در سازمان ملل متحد که در حقیقت سازمانی است که به توسعه انسانی و بهبود وضعیت زنان بطور جدی اهمیت داده و در راه آن تلاش می کند، نشانی از تبعیض علیه زنان وجود ندارد، اشتباه کرده ایم:

• تنها 5 درصد نمایندگان عالیرتبه کشورها در سازمان ملل متحد زن هستند.

اما در حاشیه ی تصویر تلخ و دردناک و اسفناکی که یک نگاه ساده به وضعیت زنان در جهان بدست می دهد، واقعیت های امیدوارکننده نیز وجود دارد. مهمترین واقعیت امیدوارکننده این است که این تصویر از پرده بیرون افتاده، و من و شما و دیگران در همه ی کشورهای جهان امروزه این تصویر را می بینیم و در روز جهانی زنان بیشتر از همیشه به این واقعیت ها توجه کرده و عزم خود را برای تغییر آن راسخ تر می سازیم.

نکته ی دیگر اینکه حرکت برای تغییر آغاز شده است:

• کنوانسیون حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان توسط 160 کشور دنیا به تصویب رسیده است.

یعنی اینکه بسیاری از حکومت های جهان تصمیم گرفته اند که با تصمیم گیری های مناسب سیاسی، راه را برای بهبود وضعیت زنان و اعاده حقوق انسانی آنان هموار سازند.

افزون بر آن، خود زنان به تدریج وارد حکومت ها شده و نقش های جدی سیاسی برعهده می گیرند.

• مقام ریاست جمهوری ده کشور جهان را در حال حاضر زنان بر عهده دارند.

• 11درصد نمایندگان مردم در پارلمان های کشورهای جهان زن هستند.

در آخر، خوشبختانه واقعیت زندگی این است که زنان سخت جان هستند و با وجود همه ی دشواری ها و بدبختی هایی که تحمل می کنند، به زندگی امیدوار هستند و از آن لذت می برند:

• متوسط طول عمر زنان در همه کشورها بیشتر از مردان است.

به امید روزی که وضعیت زنان به اندازه ای بهبود یافته باشد که تمایز مشخصی میان وضعیت مردان و زنان وجود نداشته باشد و بزرگداشت روز جهانی زنان به پاس تلاشهای انجام شده در راه اعاده ی حقوق بشر زنان و توجه به نقش زنان در پیشرفت جامعه بشری برگزار شود.

تعطيلات مدارس از حد منطقي فراتر رفته است

دوشنبه : 17 /12 / 1388
رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس:

       تعطيلات مدارس از حد منطقي فراتر رفته است
            رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس گفت: تعطيلات مدارس بايد به يك اندازه مطلوب و مناسب باشد كه متاسفانه اين تعطيلات از حد منطقي فراتر رفته است. علي كريمي فيروزجايي در گفتگو با فارس اظهار داشت: تعطيلات در ايران يكي از مقولاتي است كه با يك بازنگري دقيق در رابطه با آن بايد هرچه زودتر راهكارهايي براي كاهش آن اتخاذ شود. وي ادامه داد: در رابطه با تعطيلات مدارس و دانشگاه ها در كميسيون آموزش و تحقيقات، جلسات متعددي برگزار شده است كه مشخص شد تعطيلات مدارس و دانشگاه در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي دنيا بسيار بيشتر و نامناسب است. رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس افزود: رقم و آمار تعطيلات مدارس، بسيار بالاست و در همين زمينه كاهش تعطيلات مدارس در ايام عيد نوروز و فصل تابستان يكي از ضروريات نظام آموزشي محسوب مي شود. كريمي فيروز جايي تصريح كرد: يكي از عواملي كه موجب آمار بالاي تعطيلات در ايران شده است، محاسبه ايام تعطيل كشور بر اساس مناسبت هاي مذهبي، تاريخي و ملي است كه بايد براي آن چاره انديشي شايسته اي صورت گيرد. وي با اشاره به اينكه <تعطيلات موجب اتلاف هزينه ها و انرژي كشور مي شود> بيان كرد: جمعيت دانش آموزي و دانشجويي نياز به تفريح و استراحت مناسبي دارند و بايد با برنامه ريزي دقيق و مدون، ايام تعطيل خود را با كارهاي فرهنگي، تربيتي و آموزشي همراه كنند كه متاسفانه در كشور چنين امري مشاهده نمي شود. رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس افزود: در راستاي كاهش تعطيلات مدارس، بحث هاي فراواني در مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس صورت گرفته است كه در ادامه با هدف كيفيت بخشي به تقويم تعطيلات مدارس، مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات تصميم خود را در رابطه با اين موضوع اتخاذ خواهند كرد. وي در پايان خاطرنشان كرد: هرچه تعطيلات مدارس در نوروز و فصل تابستان كاهش يابد در راستاي رسيدن به هدف و كيفيت بخشي در نظام آموزش، موفق تر عمل خواهيم كرد.

 

كانون صنفي معلمان ايران ( طيف صنفي )

۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

مصوبه عجیب دولت برای بازخرید کارمندان رسمی ... دولت قبل از بازخرید کارکنان خود ، خودش نیاز به بازسازی و محاسبه دارد !

آموزش و پرورشی که توان برگزاری یک کلاس ضمن خدمت و یا توان پرداخت حقوق استاد را ندارد و از روی ناچاری به برگزاری ازمون های مکاتبه ای با موضوعات " غیر تخصصی " و بعضا مبتذل روی آورده است چگونه می تواند از معلمانش طلبکار باشد ؟!

پس از خط و نشان کشیدن وزیر علوم دولت دهم برای اساتید و نیز دانشجویان منتقد در مورد بیرون کردن آن ها از سیستم ، به نظر می رسد که این رویه به شکل دیگری در آموزش و پرورش در حال اجراست !


سخن معلم در بیست و سوم فروردین ماه سال جاری و در زمان وزارت آقای علی احمدی مطلبی با عنوان 
 " تاملی بر بخشنامه " بازخرید نیروهای مازاد " ...
تصفیه نیروهای منتقد و دگراندیش تحت عنوان " کوچک سازی " !


منتشر نمود ( 1 )


چندی قبل دولت مصوبه ای را در مورد " بازخرید کارکنان دولت " به تصویب رسانده است که معیار برای تشخیص آن برگه ارزشیابی کارمند خواهد بود !


بخوانید :


" مصوبه عجیب دولت برای بازخرید کارمندان رسمی


با ابلاغ آيين‌نامه اجرايي بند (3) ماده (48) قانون مديريت خدمات كشوري، شيوه بازخريد كاركنان دولت تعيين شد.


به گزارش پارسا، وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي هيئت دولت در جلسه اخير خود بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور، آيين‌نامه‌اي را به تصويب رساندند كه بر اساس آن كارمنداني كه در اجراي نظام ارزشيابي عملكرد كارمندان و دستورالعمل‌هاي مربوط، امتيارات آنان در سه سال متوالي يا چهار سال متناوب، از 50 درصد كل امتيازات پيش‌بيني شده براي ارزيابي كارمندان كمتر باشد، در صورت نداشتن شرايط بازنشستگي، بازخريد مي‌شوند.


در بخش ديگري از اين آئين نامه نيز تاكيد شده است كه وجوه مربوط به بازخريدي كارمنداني كه در اجراي اين آيين‌نامه اجبارا بازخريد خدمت مي‌شوند، به اضافه وجوه مرخصي‌هاي ذخيره شده آنان، براساس تبصره (1) ماده (122) قانون مديريت خدمات كشوري تعيين خواهد شد.


بر اساس اين مصوبه دولت، هرگونه به كارگيري كارمندان بازخريدي در دستگاههاي اجرايي ممنوع بوده و دستگاهها نمي‌توانند هيچگونه پرداختي به آنان از هر محل داشته باشند.


اين تصويب‌نامه در تاريخ 17 بهمن‌ماه به تأييد احمدي نژاد رسيده و توسط محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور به دستگاههاي ذي‌ربط ابلاغ شده است."


معیارهایی که برای ارزشیابی معلمان در نظر گرفته شده و برخی از آن ها در حکم کارگزینی نیز آمده است بعضا غیرواقعی هستند و سخن معلم قبلا در مورد “ سیستم ارزشیابی عملکرد “مطالبی را منتشر کرده است .


اما مهم این است در حالی که " سامانه بازآموزی و به روز کردن کارمندان " حداقل در حوزه آموزش و پرورش مشکل جدی دارد چگونه آموزش و پرورش می خواهد آن ها بازخرید کند ؟


چرا این دولت تمایل زیادی به " حذف " دارد ؟


چرا این دولت به اصلاح روی خوشی نشان نمی دهد ؟


آموزش و پرورش این " دولت " چه چیزی به معلمان خود داده است که آن ها را بازطلب می کند ؟


آموزش و پرورشی که توان برگزاری یک کلاس ضمن خدمت و یا توان پرداخت حقوق استاد را ندارد و از روی ناچاری به برگزاری ازمون های مکاتبه ای با موضوعات " غیر تخصصی " و بعضا مبتذل روی آورده است چگونه می تواند از معلمانش طلبکار باشد ؟!


آیا انتظاراتی که دولت از فرهنگیان دارد با داده های ورودی آن به این سیستم تطابق و همخوانی دارد ؟


آیا " مسیر شغلی " به طور درست و منطقی در آموزش و پرورش اجرا می شود ؟


انداختن توپ در زمین حریف بدون ارزیابی شرایط همیشه به سود شروع کننده تمام نخواهد شد !


به نظر می رسد که دولت قبل از بازخرید کارکنان خود ، خودش نیاز به بازسازی و محاسبه داشته باشد ...


( 1 )


" تاملی بر بخشنامه " بازخرید نیروهای مازاد " ...تصفیه نیروهای منتقد و دگراندیش تحت عنوان " کوچک سازی " یکشنبه بیست و سوم فروردین 1388 22:1


سخن معلم :


تاملی بر بخشنامه " بازخرید نیروهای مازاد " ...


تصفیه نیروهای منتقد و دگراندیش تحت عنوان " کوچک سازی " !


وزیر آموزش و پرورش چندی پیش و قبل از شروع سال جدید از تدوین آیین نامه بازخرید و یا خرید خدمت نیروهای مازاد خبر داد .


البته قبل از آن و وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ 13 / 5/1387 بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد ماده ( 45 ) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از از مقررات مالی دولت – مصوب 1384 – و با رعایت تصویب نامه شماره 164082 /ت 373 ه مورخ 10/101386 آیین نامه اجرایی را در 12 ماده به تصویب رسانده بودند .


تا این که بخشنامه ای به شماره 55/ 70527 و به تاریخ 11/1/1388 از سوی رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به مدارس ارسال شد .


این بخشنامه در 5 بند و 7 تبصره تنظیم شده است .


اما مهم ، بند 2 این آیین نامه است : " نیروهایی که به علت تخلف و.. از طریق مراجع قضایی یا هیات های رسیدگی به تخلفات اداری محکومیت آنان قطعی شده است و اعمال مجازات موثر واقع نگردیده ، بنا به تشخیص کارگروه می توان به عنوان نیروی مازاد تلقی نمود . "


کمی دقت و تامل در این بند نشان می دهد که افراد تدوین کننده این موضوع اهداف سیاسی را مد نظر داشته و دارند !


اگر کسی جرمش در مراجع قضایی ثابت شده است و باید قانون در مورد او اجراء شود و یا شده است دیگر چه نیازی به تشخیص کارگروهی دارد که توسط بالاترین مقام تشکیل گردیده است !


چه کسی می خواهد تشخیص دهد که اعمال مجازات موثر واقع نگردیده است ؟!


مگر قرار است یک شخص چند بار و توسط چند مرجع به مجازات برسد ؟!


متاسفانه یکی از خصوصیات ناپسندیده قانون گذاران و یاآیین نامه نویسی در کشور ما آوردن و انضمام یک سری قیودی است که راه را برای استفاده های سیاسی و خطی برخی از اشخاص باز می گذارد تا از این طریق مصادره به مطلوب کرده و بر اساس منافع و مصالح بعضا شخصی و یا گروهی تصمیم گیری نمایند ...


به عنوان مثال کافی است نگاهی به قانون اساسی بیندازید .


بسیاری از اصول قانون اساسی ما مقید به قیودی شده است و تشخیص آن نیز بعدا مشخص گردیده است !


همین مساله باعث شده است که در برخی از موارد این اصول بر اساس همان تشخیص ها با یکدیگر تضاد و یا تصادم پیدا کرده و از فلسفه اولیه خود منحرف شوند .


و این در حالی است که به عنوان مثال "منشور حقوق بشر " هیچ قیدی ندارد !


از طرف دیگر، چندی پیش معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ایلنا چنین گفت : «وزارت آموزش و پرورش از نظر ميزان تخلفات اداري پايين ترين رقم را در ميان ديگر دستگاه هاي اجرايي کشور برخوردار است ».


اگر به واقع چنین است پس آوردن یک بند مستقل در این مورد و تاکید مجدد نشانه چیست !


آیا آقایان نمی خواهند که کسی از ترس مازاد شدن و یا تحریک حس تشخیص جرات انتقاد و یا اعتراض نداشته باشد ؟!


آیا این بود آن آزادی بیان !


البته در این جا و برای محکم کاری " امر تشخیص" یه یک مورد محدود نگردیده است! !


باز در بخش دیگر تبصره 1 این آیین نامه می گوید :


« چنانچه افرادی بنا به تشخیص کارگروه ، ادامه خدمت آنان به صرفه و صلاح آموزش و پرورش نباشد و راهکارهای اداری برای آنان موثر واقع نگردد و جزء مشمولین فوق الذکر نباشند نیز می توان با تشخیص کارگروه به عنوان نیروی مازاد تلقی نمود . »


در آیین نامه آمده است که کارگروه نیز بر اساس تشخیص بالاترین مقام تشکیل می شود اما هیچ اشاره ای به افراد و یا مکانیسم انتخاب این افراد نگردیده است !


چه کسی اساسا بر کار این کارگروه نظارت خواهد کرد ؟


استفاده از واژه های کلی و کشدار و قابل تفسیر راه را برای سوء استفاده افراد برای تسویه افراد منتقد و یا دگر اندیش باز خواهد گذاشت ...


اگر فردا کسی طبق این مکانیسم مورد حذف قرار گیرد و ایشان به مراجع دیگر شکایت کند پاسخ این " کارگروه با ید مطلقه " چه خواهد بود ؟


آیا خواهد گفت که مطابق قانون به " تشخیص خویش " عمل کرده است ؟


در صورت اثبات بی گناهی آن فرد ، آن کار گروه چگونه خواهد توانست اعاده حیثیت کرده و یا وقت و انرژی تلف شده ازآن فرد را جبران نماید ؟


آیا قرار است که این گونه آیین نامه ها باری از دوش آموزش و پرورش بردارد و یا این که آن را به مشکلات و مسائل دیگری مبتلا نماید ؟


آیا در آموزش و پرورشی که سیاست حرف اول را می زند و معیارهای تخصصی و علمی در اکثر وجوه آن دیده نمی شود و " شایسته سالاری و حق سالاری " اعرابی نداشته و ندارد و چینش ها و گزینش ها اکثرا بر اساس سلیقه و یا همان تشخیص اعمال می گردند چه کسی می تواند تضمین دهد که با اجرای این آیین نامه سیاسی و " ماشین تصفیه " حق و یا حقوقی ضایع نخواهد شد ؟


بهتر است وزیر و تیم همراه به جای کشیدن نقشه برای حذف دیگران تحت عناوین و اسامی " دهن پر کن " و " ظاهرا علمی " به وعده قبلی خویش یعنی " تشکیل نظام معلمی " در ایران عمل نماید !


ما را همان بس ...


http://smiedu.blogfa.com/post-2037.aspx